Transport
La línia 1 i el Bus Exprés allargaran el servei fins a les deu de la nit
Saboya afirma que la resta d’autobusos adaptaran el seu recorregut “al tancament comercial”
Els autobusos de l’L1 i del Bus Exprés, que circulen entre Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany, començaran el servei a les 6.30 hores –fins ara sortien a les 7 hores– i l’allargaran mitja hora, fins a les 22 hores. Diumenge i festius el tancament serà a les 22.30 hores, una hora més. La resta de línies adaptaran l’horari al tancament comercial. Aquesta és una de les novetats de la concessió de les línies de transport nacional de viatgers, que el Govern va adjudicar ahir i que entrarà en funcionament a partir de l’1 de setembre, si bé les empreses tindran fins al 29 de febrer del 2020 per adaptar-se.
El ministre d’Economia en funcions, Gilbert Saboya, va explicar que l’executiu ha atorgat la gestió de les línies de la vall central a Autocars Nadal, és a dir, l’L1 i el Bus Exprés, mentre que les línies de la vall del nord i d’orient són per a l’UTE Cooperativa Interurbana-Transpisa. Les empreses guanyadores podran mantenir la concessió durant quinze anys, renovables per dos períodes de cinc anys. No obstant això, Saboya va subratllar que el concurs va comptar amb dos candidats més, la Hispano Andorrana i una UTE d’Andbus, que finalment van ser descartats.
En qualsevol cas, el ministre va voler incidir en les “millores” que aportaran les concessions. Gilbert Saboya va indicar que totes les línies de Bus Nocturn ampliaran una hora més l’últim trajecte, així com que s’allargaran les línies fins a les estacions de Grau Roig i Arcalís, la Cortinada i la depuradora de Sant Julià de Lòria. A més, Saboya va destacar que s’augmentarà la freqüència d’autobusos cap al Pas de la Casa i es reforçarà el Bus Lliure amb dues llançadores per arribar al centre de la Margineda i amb una més per al col·legi Sant Ermengol.
Disseny de les rutes
Pel que fa al disseny de les rutes, s’ha posicionat l’Estació Nacional d’Autobusos com a punt neuràlgic i s’ha redefinit la circulació per la capital i Escaldes-Engordany. D’aquesta manera, es mantenen dues línies amb flux capil·lar per dins i es crea una línia amb servei per la carretera de l’Obac, rotonda d’Engolasters i coll de Caldes. D’altra banda, la concessió obliga les companyies a modificar els vehicles per millorar l’experiència de l’usuari. En aquest sentit, els busos hauran d’oferir xarxa wifi a bord, així com rètols electrònics indicadors de la línia o megafonia interna i externa. Alhora, la figura del conductor cobrador de tiquets desapareixerà i s’instal·laran màquines per comprar el bitllet a l’interior dels busos. L’usuari també tindrà la possibilitat d’adquirir el títol a través de l’aplicació mòbil de la futura plataforma de mobilitat intermodal.
En relació amb les tarifes, els abonaments mensuals o per viatges es reduiran un 10%, mentre que el bitllet senzill i d’anada i tornada s’apujaran sobre la base de l’IPC. Un reordenament que juntament amb la substitució dels contractes actuals per un pagament d’1,31 euros, assumit per l’executiu, a l’empresa adjudicatària per cada viatge al Bus Lliure, la targeta Magna i Blava, permetran l’estalvi d’uns 600.000 euros a les arques públiques.