Mobilitat elèctrica
Mobilitat aposta pel carril bici per als patinets elèctrics
El cap de Mobilitat considera prioritari definir els espais per on els ginys elèctrics puguin circular abans de matricular-los
El cap de Mobilitat, Jaume Bonell, considera prioritari definir i acotar els espais on els patinets elèctrics puguin circular, com ara els carrils bici, davant la manca de legislació clara en aquest sentit. “L’oportunitat del patinet rau en el desenvolupament del Pla de Mobilitat de la vall central d’Andorra, que d’alguna manera el que farà serà definir una sèrie de carrils bici que poden ser compartits per aquests ginys elèctrics”, va explicar Bonell durant la jornada de Mobilitat Elèctrica referint-se a un vehicle que al Principat té cada dia més usuaris i, per aquest motiu, no deixa de generar debat. El cap de Mobilitat considera que l’espai geogràfic que ocupa la vall d’Andorra no permet “gaires filigranes”, i és per aquest motiu que s’ha d’optar per “optimitzar el que tenim i fomentar la convivència en els desplaçaments de mobilitat”.
La idea de matricular aquests vehicles, quelcom que va plantejar la cònsol major d’Andorra la Vella, no és prioritària per a Bonell que, tot i manifestar que la de Conxita Marsol és una opinió vàlida, reitera que el camí que s’ha de seguir és el d’acotar els espais on puguin circular amb la major seguretat, quelcom que considera una “assignatura pendent”. Bonell apel·la a la situació d’aquests vehicles en ciutats veïnes on “el patinet circula igual que la bici, sense estar identificat, i conviuen sense majors incidents”. “El problema que tenim a Andorra és el fet que no tinguem definits uns carrils bici que siguin segregats. Això fa que la bici i el patinet circulin lliurement per tot arreu”, va afegir.
La cònsol major d’Escaldes-Engordany, Trini Marín, també considera “necessària” una regulació. “Cada cop n’hi ha mes, és un mitjà de transport fàcil, que no fa gastar diners, però s’ha de vigilar perquè si n’hi ha massa ha d’haver-hi una seguretat”, va manifestar Marín, que no considera que una possible regulació pugui frenar l’ús d’aquest giny elèctric.
En la mateixa línia es mou el director general de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), David Fraissinet, que considera que el patinet elèctric “s’ha de controlar” fent una reflexió dins del canvi del codi de circulació. “S’ha de saber quin és el seu ús correcte perquè es una bona eina de transport”, va manifestar Fraissinet, que va explicar que des de l’ACA “considerem que és un bon mitjà de transport però no de qualsevol manera”.
El patinet elèctric va ser un dels protagonistes de la 6a Jornada de Mobilitat Elèctrica, que es va celebrar ahir al Prat del Roure, així com la destacada presència de bicicletes elèctriques. Una de les novetats d’enguany va ser la Pujada eMTB Carroi, la primera prova ciclista exclusiva per a bicicletes de muntanya elèctriques.
FEDA REGISTRA 2.300 CÀRREGUES MENSUALS DURANT EL 2019
El sector dels vehicles elèctrics registra, en el que portem d’any, una mitjana de 2.300 càrregues elèctriques mensuals, segons el director general de FEDA, Albert Moles. “Estem creixent molt ràpidament amb el nombre de càrregues, funciona i cada cop hi ha més gent a Andorra que té vehicle elèctric”, va expressar Moles. La tendència de càrregues ha crescut exponencialment durant els darrers anys ja que el 2018 la mitjana mensual de càrregues es va fixar en 1.500. Moles va destacar el treball que en els darrers quatre anys s’ha dut a terme des de FEDA per facilitar punts de càrrega al carrer. Actualment, a tot el Principat hi ha 61 punts de càrrega en 31 carregadors. “L’objectiu fixat és donar el servei i estar sempre davant de la demanda”, va manifestar el director general de FEDA, que creu que la mobilitat elèctrica és una realitat. “A mitjà termini tots els vehicles seran elèctrics”, va exposar Moles. Un dels trets dels vehicles elèctrics que fan que aquests encara no hagin superat els convencionals és la seva autonomia. No obstant, Moles aposta per un “canvi d’hàbits, un canvi en la manera de moure’s i de com utilitzem el cotxe”. “Avui dia el model del cotxe està pensat per utilitzar un vehicle privat i moure la gent un per un”, considera Moles, que creu que el model que s’establirà en el futur serà de carsharing, un model en el qual es compartirà cotxe. “Crec que amb aquest model el vehicle elèctric s’integra plenament”, expressa el director general de FEDA. Tot i que el cost energètic de producció d’un vehicle elèctric és molt gran, Moles manifesta que en tres anys, amb 30.000 quilòmetres, “un vehicle elèctric ja és més eficient que un de convencional, a l’emetre la meitat de CO2 que un de gasolina”.