mobilitat
Anticipar-se a situacions de conflicte viari
El Govern licita un servei de comptatge d’aforaments i de creació de simulacions de mobilitat de vehicles i vianants
El ministeri d’Ordenament Territorial ha tret a licitació un concurs per a la contractació d’un servei d’assistència tècnica en matèria de trànsit i mobilitat que té com a objectiu finalista mantenir i utilitzar models de simulació de trànsit macro (a nivell de tot el país) i micro (en una zona determinada) que hauran de permetre anticipar situacions de conflicte a l’entorn de la mobilitat andorrana. El guanyador del concurs haurà de ser capaç de donar suport a les necessitats i requeriments de l’àrea de Mobilitat en aspectes generals i/o en detalls d’ordenació de vies i interseccions; de col·laborar en la resposta immediata i eficaç als problemes de trànsit que sorgeixin, així com, en aquells casos programats amb antelació, proposar solucions a curt i mitjà termini; avaluar la incidència sobre la mobilitat per esdeveniments programats o imprevistos i trobada de solucions; i disposar, amb els mitjans i eines necessaris, d’un assessorament constant i continu en relació amb un millor tractament i explotació de la informació sobre la mobilitat.
Les tasques que haurà de realitzar seran, entre d’altres, recollir informació tant d’aforaments dels vehicles (lleugers, pesants i bicicletes) com d’aforaments de vianants. Per exemple, es recolliran les intensitats horàries de tots els moviments i seccions de les interseccions i/o zones de carretera sol·licitades per l’àrea de Mobilitat, distingint el tipus de vehicle, i se’ls podrà demanar aforaments automàtics de composició de diferents seccions i durades, que poden variar en funció de les necessitats del servei així com l’anàlisi de la velocitat mitjana de recorregut en determinats itineraris de la xarxa.
A més dels aforaments, el guanyador del concurs haurà de realitzar inventaris d’oferta d’estacionament; indexar la utilització d’estacionament en calçada i fora calçada; quantificar l’ocupació per cotxe; fer seguiments d’indisciplina d’aparcament, d’operacions de càrrega i descàrrega i d’utilització de carrils; i dur a terme inventaris d’indisciplina i inventaris d’amplada i d’ocupació de voreres.
Mobilitat també requerirà a l’adjudicatari una recollida d’informació periòdica referent al trànsit de bicicletes a les zones urbanes i periurbanes per les vies de més flux i en aquelles vies i/o carreteres dotades d’espais condicionats per les bicicletes.
Periòdicament també s’hauran de realitzar comptatges i inventaris específics sobre el trànsit de motocicletes, així com la utilització dels aparcament per part d’aquests vehicles.
També haurà de facilitar informació sobre la mobilitat associada als equipaments comercials, mesurant el nombre de vehicles comercials que es mouen pel centre urbà i periurbà així com l’evolució dels temps d’operació.
Mobilitat recorda que diàriament es realitzen de mitjana 135.500 desplaçaments de vehicles i que Andorra rep la visita de prop de 4.500.000 de vehicles estrangers cada any, i que aquest fet ocasiona situacions complexes de trànsit en períodes punta sobre les quals cal actuar.