infraestructures

L'informe tècnic diu que és viable un aeroport a Andorra

La pista seria d’uns 2,5 quilòmetres de Bordes d’Envalira i Grau Roig i el cost d’uns 200 milions

L'informe tècnic diu que és viable un aeroport a AndorraARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’informe que va encomanar la Cambra de comerç sobre la possibilitat de construir un aeroport a Andorra indica que el projecte és viable i que cobriria les necessitats que pot tenir Andorra a nivell aeroportuari. L’estudi va ser encarregat a una empresa francesa que va fer un desenvolupament dels treballs per parts. La metodologia suposava que, si no se superava una de les parts, ja no es continuava. S’ha avaluat la llargada de la pista i el tipus d’avió que podrà aterrar, després la ubicació amb l’impacte mediambiental i, finalment, la contaminació acústica que podria generar. El primer punt era l’emplaçament. Concretament estaria situat entre les Bordes d’Envalira i Grau Roig amb una pista d’una llargada d’uns dos quilòmetres i mig, força més llarga que la de l’aeroport de la Seu d’Urgell, l’aposta d’Andorra els darrers anys però que segueix pendent que es desencalli l’operativa amb GPS.

L’estudi indica que el lloc és viable i que permetria l’aterratge d’avions d’una grandària i capacitat de vol suficient perquè arribessin de països llunyans. L’empresa encarregada de fer l’estudi va ser NavBleu, filial d’Airbus, i la Cambra va destinar al voltant d’uns cent mil euros per tirar-ho endavant.

Els estudis sobre impacte ambiental i sonoritat també són positius, segons van explicar diferents fonts properes al projecte, i des de la Cambra s’ha parlat amb els veïns de la zona on estarien les instal·lacions per explicar que no hi hauria d’haver problemes.

El cost de l’obra té una forquilla força gran perquè dependrà de quines són les instal·lacions que es vulguin construir. El cost aproximat del projecte, si es va cap a una inversió de mínims, estaria al voltant dels dos-cents milions d’euros. Aquesta xifra seria fins al doble si es desitja una infraestructura molt més completa. La idea, segons les fonts consultades, és apostar en primer lloc per una inversió inicial de nivell baix i, posteriroment, amb els anys, es podria arribar a fer-ne més si l’aeroport assoleix un volum d’activitat prou important.

Prioritat de la Cambra

La Cambra té l’aeroport com la primera gran prioritat i fins i tot estaria disposada a formar part o encarregar-se de la gestió de la instal·lació. Cal recordar que hi ha països on alguns aeroports petits són gestionats per les cambres de comerç. Ho va explicar el responsable de l’ens, Miquel Armengol, en l’acte de celebració del 25è aniversari, que l’entitat voldria gestionar les hipotètiques connexions aèries i ferroviàries al Principat. Perquè a banda de l’estudi de viabilitat d’un aeroport en territori andorrà, la Cambra també s’ha implicat en els estudis referents amb la connexió ferroviària amb els dos països veïns. En el cas del costat francès, en col·laboració amb les autoritats locals de Porta i la Cambra de comerç de Perpinyà, interessades en el projecte. Segons les fonts consultades, l’organisme no descarta continuar apostant per una connexió ferroviària amb els països veïns, tot i que és conscient que el cost i la viabilitat són molt més complicades que amb l’aeroport.

La Cambra explicarà el contingut de tots els estudis en un acte públic programat per al proper 19 de juny.

tracking