El nou Clot d'Emprivat
Projecte per aixecar un edifici de vint plantes a la part alta de Vivand
La família Santuré té preparat un projecte per a un edifici singular que podria tenir entre 15 i 20 plantes i que estarà situat a la part alta de Vivand
La part superior de Vivand canviarà amb l’arribada d’un edifici singular amb una torre que tindrà entre quinze i vint plantes d’altura. La família Santuré es troba darrere de la iniciativa, que significarà situar per primer cop un edifici d’una altura impactant a tocar del carrer central de l’eix comercial. El projecte no està tancat definitivament tot i que hi ha un esbós sobre la base del projecte guanyador en un concurs d’idees que es va fer amb diversos arquitectes, segons fonts properes al cas. La idea principal passa per una zona comercial inferior i apartaments o pisos de luxe a les plantes superiors. No se sap si es tractaria d’una obra destinada a la compra o al lloguer, però en tot cas seria dins del segment de l’alt estànding.
El projecte inicialment previst recull un edifici de formes arrodonides amb una torre. L’altura final determinarà quina és la part de cessió al comú escaldenc. En cas d’anar en la línia d’alçades màximes, fins a vint plantes, el projecte hauria de preveure un decalatge de cinc metres amb les voreres de Vivand. Això significaria ampliar de forma molt important l’espai públic del carrer de vianants. Un altre tema a solucionar és quina és la connexió interna amb la zona del Clot d’Emprivat. En aquest cas s’està pendent de la negociació amb els propietaris dels voltants. Una de les opcions és acabar fent un carrer interior que podria incorporar una petita plaça per a l’ús públic.
L’impacte del nou edifici es pot comprovar si es pren Illa Carlemany com a referència. El projecte de l’Illa va utilitzar tota l’edificabilitat a la part baixa, amb un edifici gairebé quadrat que arriba a l’alçada màxima. El nou concepte de l’edifici de la part nord de Vivand és un espai que comença més enrere, amb un espai de vianants més gran, amb un ús menor de la part baixa que queda compensat amb una altura que seria superior a dos cops Illa Carlemany. Al comú, segons fonts properes a la corporació, li interessa el màxim d’alçada possible per tenir més quantitat d’espai públic a peu de carrer. Les fonts comunals van destacar que els propietaris poden elegir entre acollir-se a la normativa urbanística general (la d’Illa Carlemany) o a l’especial (creada per a la zona del Clot d’Emprivat i on s’ha donat molt més marge d’alçada per retenir el màxim de l’espai públic actual). El Clot d’Emprivat és, excepte a les zones ja cedides, de propietat privada. Això significa que de mica en mica tots els propietaris aniran construint. La idea és aconseguir una zona amb edificis molt alts però que tinguin grans espais públics entre si.
Sense data
El comú es troba esperançat, segons aquestes fonts, del poder d’atractiu que pot tenir un edifici emblemàtic a la part alta de Vivand. Tant en l’àmbit estètic com pel que fa a l’oferta comercial que pugui incloure, la corporació espera que sigui un punt de referència a Vivand que atregui els turistes cap a la part alta i que estableixi una ruta de connexió amb Illa Carlemany.
No hi ha una data aproximada de quan podrien començar les obres perquè queden encara molt punts per tancar, però la propietat ja va posar en marxa fa temps els mecanismes per poder engegar el projecte. Les botigues que es troben a la part de Carlemany on es faria l’edifici han tancat, ja que es va comunicar la no continuïtat dels negocis en espera que el projecte entri i l’aprovi el comú.
SENSE AFECTACIÓ EN L'ATERRATGE D'HELICÒPTERS A L'HOSPITAL
Un dels dubtes que s’havia plantejat en els darrers mesos és com afectarà el nou skyline del Clot d’Emprivat amb edificis de fins a vint plantes d’altura respecte a la línia d’aproximació de vol dels helicòpters que aterren al sostre de l’hospital. La necessitat imperiosa que el servei de trasllat urgent de ferits des de l’hospital, o de recepció, es mantingui inalterable va derivar en la convocatòria d’una reunió en què s’havien d’analitzar els possibles inconvenients. La trobada va tenir lloc ahir amb representants del Govern, del comú escaldenc, de l’hospital i tècnics. La conclusió que es va traslladar és que en la situació prevista actualment no hi hauria una afectació en el vol d’aproximació o de sortida des del sostre de l’hospital. Un dels punts importants és que els projectes dels edificis no són inamovibles, segons font properes a la trobada, i finalment les edificacions poden tenir certa capacitat de ser traslladades en una zona de la parcel·la on no tinguin impacte en la ruta dels helicòpters. Tot i que de moment no existeix un risc de perill per als trajectes s’ha establert que s’anirà fent un seguiment, segons les mateixes fonts, per garantir que a mesura que es vagin produint les edificacions de les torres al Clot d’Emprivat sempre es tingui en compte l’aspecte prioritari de no afectar un servei bàsic d’urgència. El fet que ja s’hagin començat a construir algunes de les torres va provocar els senyals d’alarma en referència amb les que poguessin edificar-se en el futur. L’hospital de Meritxell té les garanties, actualment, que no hi ha interferència en el vol dels helicòpters.