Transport aeri

Espanya assegura que el GPS a la Seu “és una prioritat”

Foment afirma que “atorga gran importància” al desenvolupament de l’aeroport

Espanya assegura que el GPS a la Seu “és una prioritat”

Creat:

Actualitzat:

El ministre de Foment espanyol, José Luis Ábalos, retardava divendres passat la decisió sobre l’autorització a l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell d’operar amb sistema GPS. Un ajornament de deu mesos, sense tampoc assegurar si l’operativa es veu viable, que va provocar indignació i la conclusió que definitivament Espanya no té interès perquè l’aeroport pugui tenir una explotació comercial. Un raonament que des del ministeri de Foment neguen. El ministeri ha tramès una nota amb tots els passos que s’han seguit des que el juliol del 2017 Aeroports de Catalunya va presentar l’estudi elaborat per la Universitat Politècnica de Madrid (UPM) amb la finalitat que l’aeroport rebés l’acreditació per a la realització de vols instrumentals, deixant clar que “des del ministeri s’impulsa amb decisió un projecte perquè l’aeroport pugui realitzar operacions basades en localització per satèl·lit” i que el desenvolupament del citat projecte “és una prioritat per al ministeri i es treballa, des de tots els àmbits, per a la seva consecució amb totes les garanties”.

El ministeri (la secretaria general de Transport, concretament) explica que l’octubre de l’any passat es va recórrer a l’autoritat aeronàutica suïssa (FOCA) perquè revisés el projecte, atès l’experiència del país helvètic en infraestructures aèries en zones amb orografia complicada. L’informe de FOCA va arribar el febrer passat i essencialment recomanava que es realitzessin més vols de prova. Pocs dies més tard es reunien AESA (l’agència de seguretat aèria espanyola), Enaire (el gestor de la navegació aèria del país veí del sud), la UPM i Aena Internacional per cercar solucions, i “per consens” es va decidir realitzar un nou disseny de la maniobra instrumental, “amb una trajectòria lleugerament diferent i majors marges de seguretat”, que, afegeixen des de Madrid, “ofereix majors garanties de seguretat davant les qüestions identificades per FOCA”. En concret, segons van explicar des d’Aeroports de Catalunya, la modificació de la trajectòria consisteix en un “increment de l’altitud” en el moment de realitzar les maniobres d’aproximació, la qual cosa requerirà, van apuntar, un “retoc” del mapa de l’espai aeri de la zona. Els nous vols de prova estan previstos al setembre.

Des del ministeri van recalcar que de tot plegat estan informats el Govern, l’ambaixada d’Espa­nya al Principat i Aeroports de Catalunya. El 16 de maig se’ls van comunicar els canvis a la maniobra instrumental i també tots els tràmits que queden per completar: analitzar la viabilitat de l’ater­ratge interromput sense fallada de motor (ho està fent personal de la UPM), una nova consulta als usuaris de la instal·lació, nous vols de validació, la tramitació a la comissió ministerial Defensa-Foment de la nova maniobra, actualitzar l’ordre interministerial que designa l’aeròdrom de la Seu com a aeròdrom AFIS (amb servei d’informació de vol), l’elaboració i revisió dels estudis de seguretat de navegació aèria i la formació de controladors i operadors AFIS. Foment conclou que “les dificultats tècniques i de seguretat operacional han obligat a redefinir el projecte de manera considerable”.

BATALLA I ESPOT FAN BALANÇ EN LA REUNIÓ DE COMIAT DE L'ALCALDE

Andorra la Vella. Xavier Espot i Albert Batalla van celebrar ahir la primera i última reunió des que el cap de Govern va accedir al càrrec, ja que Batalla deixa l’alcaldia de la Seu dissabte. Tots dos van repassar projectes transfronterers. El comunicat no cita que parlessin de l’aeroport, un projecte que Batalla ha defensat intensament.

tracking