Turisme
Budzaku no considera “alarmant” la caiguda de turistes en l'1,3% a l'hivern
Andorra Turisme ho atribueix a la meteorologia i destaca l’augment del 3,4% d’excursionistes
La temporada d’hivern 2018-2019 s’ha tancat amb una davallada de turistes de l’1,3%, passant d’1.514.747 persones la campanya anterior a 1.495.528. Unes xifres que segons el gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, no són “un senyal d’alarma”, tot i que va reconèixer que l’objectiu que s’havia fixat era aconseguir un creixement del 2,1%. “Si haguéssim baixat un 7% o un 8% seria una situació dramàtica”, va justificar ahir durant el balanç de la temporada de neu. De fet, Budzaku va atribuir la caiguda a una meteorologia “adversa” que va “afectar directament” el turisme hivernal.
En qualsevol cas, cal tenir present que aquesta és la primera vegada que hi ha una baixada de turistes des del 2012. Destaca que els espanyols van disminuir un 2,6%, mentre que els turistes francesos van incrementar-se un 5,2%. També en negatiu, el nombre de pernoctacions va caure un 4,2%, si bé el nombre de nits que van fer els turistes al Principat es va situar en una mitjana de 3,4, una dècima menys que la campanya 2017-2018.
No obstant això, el gerent d’Andorra Turisme va destacar que a l’hivern els excursionistes, que venen i marxen el mateix dia, van passar d’1.880.824 a 1.945.327 el 2018-2019. Una xifra que suposa una millora del 3,4% i que s’explica per un increment dels francesos del 8,9% i una baixada dels espanyols del 3,1%. Per tot plegat, sumant turistes i excursionistes, s’ha arribat a un total de visitants de 3.440.900, un 1,3% més que l’hivern del 2017-2018, i que per a Budzaku és una dada “raonable i bona”. Per la seva part, la ministra de Turisme, Verònica Canals, va apuntar que ara l’estratègia és potenciar la “qualitat, diversificació i desestacionalització”. En aquest sentit, es va referir al concepte countrybreak, centrat a vendre la natura i l’esport i alhora la gastronomia o les compres.
TARGETES VISA PER CONÈIXER MILLOR ELS VISITANTS
La titular de Turisme, Verònica Canals, va subratllar ahir que “un dels eixos vertebradors” del seu ministeri i d’Andorra Turisme “serà el big data”. És a dir, la utilització de les dades informàtiques per poder conèixer millor els visitants. En concret, Canals va explicar que recentment el Govern ha signat un contracte amb VISA per tenir accés als pagaments amb targeta i saber així “la despesa mitjana de cada persona que entri a Andorra”, així com la seva nacionalitat. Qüestionada pel futur del Cirque du Soleil, Canals va insistir que “cal plantejar i analitzar els números”. “S’ha de calcular el retorn pel que fa a compres i veure si seguim o no seguim”, va argumentar. D’altra banda, Verònica Canals es va mostrar interessada per la proposta del seu predecessor a Turisme, Francesc Camp, de posar en marxa un recinte multifuncional. “Et permet tenir activitats tot l’any”, va afirmar, si bé es va mostrar prudent i va apuntar que ara s’està “estudiant”.