Licitació pública
Recurs contra les tres adjudicacions de les línies d'autobús
Andbus ha decidit interposar una acció legal global, i no només contra la concessió del Bus Exprés i la Línia 1
Andbus ha decidit finalment recórrer contra les tres adjudicacions de què es componia el concurs per a l’explotació del transport públic. El Govern va partir la licitació en tres blocs: la vall del Nord, la d’Orient i la central, amb la Línia 1 i el Bus Exprés, que cobreixen el trajecte entre Escaldes i Sant Julià. Dels dos primers, en va resultar guanyadora la UTE de la Cooperativa Interurbana-Transpisa. De la darrera, Autocars Nadal. Aquesta última ha estat la que ha aixecat més controvèrsia: “La bestiesa més gran és la del lot 1”, va afirmar Albert Vinseiro, CEO d’Andbus. Però la companyia considera que hi ha deficiències entre totes tres adjudicacions i que la seva oferta n’ha sortit clarament perjudicada. Així que han optat per recórrer-les totes tres. Qui finalment ha declinat iniciar l’acció administrativa que s’havien plantejat contra l’adjudicació del lot de la vall central és la Cooperativa. El seu president, Gabriel Dalleres, va posar de manifest que ho han estat valorant fins a l’últim moment però que han conclòs que és una qüestió “complicada” i que hauria estat difícil demostrar el que no s’havia fet ben fet. A més, “no volem que sembli que ho recorrem tot”, va argumentar. La Cooperativa manté un plet obert contra el fet que FEDA fos l’encarregada d’adjudicar la plataforma intermodal de mobilitat, que finalment ha guanyat Siemens.
Tant Andbus com la Cooperativa van apuntar a l’adjudicació del lot de les línies lauredianes per la gran diferència entre l’oferta econòmica de la guanyadora i la de la resta de licitadors, de més de 600.000 euros. Andbus denuncia que l’oferta guanyadora inclou els ingressos que genera el bus lliure (l’abonament dels estudiants per usar el transport públic a un preu més baix) però no pas les despeses. “Un error tècnic important” que, lamenta, s’ha passat per alt a Govern.
PERJUDICATS
Però, més enllà dels dubtes generats perquè el lot 1 l’hagi guanyat una oferta econòmica molt baixa, Andbus se sent perjudicada perquè, considera, el que deia el plec de bases no s’ha aplicat en la valoració final. I ho sustenta en el fet que la premissa que el millor licitador havia d’assolir la puntuació màxima no s’ha complert quan es valorava la seva oferta. Vinseiro dona per fet que el recorregut que ha de fer ara el recurs a Govern acabarà sense resultats i que la nova concessió del transport públic nacional arrencarà l’1 de setembre, tal com ja està previst. No obstant, també deixa clar que duran el plet als tribunals perquè “un batlle es pronunciï”.
Aquests dies s’estan vivint moments rellevants per a les empreses de transport públic del país per la successió de concursos i les conseqüències que poden tenir per al dimensionament de les companyies. Al del transport públic nacional, s’hi afegeix el transport escolar i, més recentment, el de la línia comunal d’Andorra la Vella. Precisament a final d’aquesta setmana es coneixien les ofertes a la capital i els que es disputen la concessió són els quatre mateixos licitants que van concórrer al concurs de línies nacionals. En aquest cas, la Hispano Andorrana aspira a mantenir la concessió. L’empresa ha estat la gran perjudicada de concurs nacional, ja que queda fora de l’explotació de les línies interurbanes. Malgrat que els seus responsables no han fet declaracions, algunes fonts van apuntar que han declinat formular cap recurs en contra. L’explotació del bus de la capital requereix busos de menys de 9 metres i 20 places. Es mantindran les tres línies actuals (la Comella, Ciutat de Valls i la Margineda) però s’hi preveu introduir canvis, com ara més parades.
Novetats a partir del setembre
Les línies de bus interurbanes han de començar a funcionar a partir de l’1 de setembre amb els nous adjudicataris i les noves condicions, tot i que les empreses tindran fins al 29 de febrer del 2020 per adaptar-se a algunes de les disposicions. Hi haurà novetats respecte als horaris i també les prestacions dels vehicles, que han d’oferir xarxa wifi o màquines expenedores dels títols de transport. També després de l’estiu ha de començar a operar l’adjudicatari amb les noves condicions del bus de la capital. Un dels canvis és que permetrà transbordaments entre línies.