Sinistralitat
Les sancions baixes no ajuden a reduir els accidents de circulació
El cap de Mobilitat considera que les multes de circulació “excessivament laxes” no ajuden a reduir els accidents
El fet que les sancions de circulació siguin considerablement més baixes que als països veïns no ajuda a reduir la sinistralitat. Així ho va manifestar ahir el cap del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, durant la presentació d’una nova base de dades per identificar els accidents de trànsit. Bonell va descriure les multes de circulació que s’imposen a Andorra com a “extremament laxes”. “Les sancions d’un import superior tenen un efecte claríssim en les dades d’accidents”, considera Bonell, que va manifestar que no és el mateix imposar una multa de 60 euros que una de 600 per excés de velocitat, comparant així xifres d’Andorra amb les multes que es poden imposar a Espanya o a França. “Les sancions s’haurien d’adaptar a la realitat i ara mateix estan lluny d’aquesta realitat”, hi va afegir.
A la consideració de Bonell s’hi va sumar el director primer adjunt de la policia, Bruno Lasne, que coincideix amb el cap de Mobilitat que és una situació que “no ajuda”, però que s’està en curs per corregir-la. “S’està fent un Codi de Circulació en el qual les sancions no seran les mateixes que ara”, va explicar Lasne, que va qualificar algunes d’aquestes sancions actuals “d’irrisòries”. “Seran sancions de circulació adaptades al que està passant en aquesta societat”, va sentenciar.
BASE DE DADES D'ACCIDENTS
Amb l’objectiu de reduir l’alta sinistralitat que existeix al Principat, el departament de Mobilitat, el de policia i el servei de circulació parroquials, com a taula tècnica del trànsit, gestionaran una nova base de dades dels accidents que tinguin lloc a la xarxa de carreteres andorranes. Segons Bonell, amb aquesta nova informació podran identificar les seves causes, així com els punts exactes on es produeixen, que seran registrats en una base cartogràfica, quelcom que fins ara no es podia fer per la falta d’una base de dades conjunta entre policia i circulació de les parròquies. “Podrem analitzar les conseqüències que han dut a terme l’accident, si ha estat una negligència humana o verdaderament hi ha hagut una manca de senyalització, mal traçat de la carretera o manca d’informació a través de senyalització”, va explicar Bonell. Així, la intenció és la de millorar els elements que causen els accidents per tal de prevenir-los. “La plataforma ens ajudarà a impulsar les mesures correctores que estiguin en mans de les administracions”, va manifestar. Un altre dels objectius és establir un vincle d’interacció amb les diferents administracions per dissenyar campanyes de prevenció viària. A partir d’aquesta nova base de dades s’inclourà un comptador a la pàgina inicial de l’aplicació de Mobilitat amb el nombre d’accidents i el nombre de víctimes que es van registrant dia rere dia. “L’objectiu és sensibilitzar aquestes 8.000 persones que ens segueixen a través de l’app”, va explicar.
La taula tècnica del trànsit començarà a operar amb aquesta base de dades a partir de dijous 20 i a entrar dades d’accidents. Les primeres conclusions, però, segons Bonell, arribaran a partir de la tardor, quan s’hagi recopilat informació suficient per poder-la analitzar. Demà es durà a terme una formació explicativa a tots els agents de policia que treballen en l’entorn dels atestats.
MULTES ANDORRANES A CATALUNYA
Bonell va fer referència a unes informacions extretes d’un estudi dels mossos d’esquadra que diu que Andorra és el segon país amb més multes per velocitat a Catalunya, i que recorda que es podran reclamar totes les sancions pendents. “És clar que des de fa molt temps intentem difondre la màxima que si vols arribar aviat surt amb un temps prudent i fes el viatge relaxadament”, va explicar Bonell, que també va voler recordar que la tònica predominant hauria de ser respectar les normes de velocitat i no gestionar-la segons els radars.