Revindicació empresarial
El comerç clama per l'aeroport
Empresaris del sector consideren “imprescindible” la millora de les infraestructures per atreure altres mercats i reactivar les vendes
“Imprescindible”. Aquesta és la paraula que es va utilitzar ahir en el XXI cicle d’empresa familiar per determinar la importància que tindria un aeroport en la reactivació comercial d’Andorra. Les principals veus del sector van comparèixer ahir i van debatre en una taula rodona sobre el futur del comerç en el Principat, que històricament ha tingut un pes molt gran en l’economia del país.
El principal argument que donen els empresaris per justificar la necessitat que té el comerç que es construeixi un aeroport al país o en una localització propera és la possibilitat d’atraure visitants d’orígens més llunyans. Així ho va assenyalar el professor José Luis Nueno, expert en màrqueting: “Els mercats més atractius del món estan lluny d'aquí. Tenim molts mercats emergents que animen el mercat de les marques de luxe i són consumidors que no estan prop i no vindran en cotxe”. Per aquest motiu, el professor Nueno destaca la importància de dotar Andorra “de les infraestructures que assegurin que arribi aquest consumidor i això avui només ho pot fer un aeroport”. Una opinió compartida per la resta de participants en el debat, que prioritzen que la infraestructura es trobi en territori andorrà per la fragilitat que tenen els accessos per carretera davant circumstàncies excepcionals en els països veïns, com les protestes dels Armilles Grogues a França.
Reinventar el sector
Amb aeroport o sense, els empresaris coincideixen que cal fer una profunda reflexió sobre el sector comercial per recuperar el terreny perdut. En aquest sentit, Jaume Serra, president del grup Quars, considera clau poder competir amb altres països en el comerç electrònic, una tasca molt difícil perquè els productes triguen massa a arribar a Andorra respecte a altres països. “Tenim una logística del segle XIX. Si un produte arriba a la Seu d’Urgell en 24 hores, a Andorra podria arribar en 26”, critica. Un altre dels punts més rellevants per reactivar el comerç, com destaca el director general de Viladomat, Francesc Pallàs, és apostar per la qualitat i el valor afegit dels productes als establiments, per a la qual cosa l’empresari assegura que estaria disposat a “sacrificar” en certa mesura el diferencial de preu, que considera que “s’hauria de mantenir”, però no com a prioritat. D’altra banda, la promotora de l’edifici The Embassy, Rosa Pons, i la directora general de Roca & Ribes, Imma Ribes, van debatre sobre la necessitat que té Andorra de comptar amb un turistme amb un major poder adquisitiu. Per a fer-ho, les empresàries van proposar atraure marques importants al país i oferir una experiència de compra al client per fomentar el consum. En aquest sentit, Ribes assenyala que “s’està venent Andorra com un país low cost” i afegeix que si les principals marques no s’instal·len al Principat és perquè encara no compta amb clients exclusius de mercats més llunyans, una situació que es resoldria, apunta, amb l’aeroport.
Després de la taula rodona, el professor de Dret Xavier Fernández Pons va oferir una ponència sobre els efectes que podria tenir sobre el comerç l’acord d’associació amb la Unió Europea. El primer que va voler destacar l’expert és que no es preveu una supressió de les duanes, ja que mantenir-les serà una condició que actuarà com a contrapartida perquè Andorra pugui mantenir la sobirania impositiva i no hagi d’adaptar-se a la normativa de l’IVA existent en els països membres de la Unió. Per aquest motiu, Fernández considera que l’acord d’associació no afectarà excessivament el comerç del Principat, ja que per ser un dels sectors forts de l’economia andorrana és una de les especificitats que marcaran línies vermelles que el Govern establirà per negociar amb Europa. “Les coses no canviaran radicalemnt perquè Andorra ja té un acord d'unió duanera”, afegeix.