Informa IMACA

Cent euros de multa per parlar pel mòbil quan s'està conduint

Jordi Torres afirma que la reforma del Codi de circulació apujarà les multes amb l’objectiu de dissuadir els conductors de cometre conductes imprudents

Cent euros de multa per parlar pel mòbil quan s'està conduint

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El nou informe Imaca de l’Automòbil Club posa el focus en el comportament dels conductors i en l’augment “alarmant” de les sancions imposades per excés de velocitat o per conduir sota els efectes d’alcohol i drogues. Augments motivats també pel major nombre de campanyes de control a la xarxa viària i que alhora tenen un costat positiu: propor­cionalment, la major vigilància implica conductes més responsables i un nombre menor de sancions. Així, l’any passat se’n van imposar 19.933 davant les 14.834 del 2017, però hi van haver nou campanyes policials i el 2017, cinc. La quantitat de sancions per campanya va ser, doncs, més baixa: 2.214 l’any passat i 2.966 el 2017.

En ple debat sobre el paper de les sancions per dissuadir els conductors de comportaments irresponsables, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Tor­res, va avançar que el nou Codi de circulació preveu aquest increment perquè “les sancions han quedat completament desfasades”. Va puntualitzar que en cap cas els mou un afany recaptatori, sinó que esdevinguin una eina més per dissuadir els conductors de saltar-se les regles. “Hem vist que les sancions imposades cada vegada creixen més i potser falta conscienciació per part dels usuaris”, va argumentar el ministre. Preguntat sobre quin serà l’increment concret, Torres ho va exemplificar en la multa per parlar pel mòbil, que augmentarà fins als 100 euros.

Respecte al calendari de la modificació legislativa, el ministre va explicar que el text havia quedat molt avançat a l’acabament de la legislatura passada i que ara es durà a terme una nova ronda de consultes amb els col·lectius implicats, de la policia a l’Automòbil Club, prèvia a l’entrada a tràmit parlamentari. Una de les qüestions que s’han de resoldre abans d’enviar el text al Consell és com regular els patinets elèctrics.

Un 37,5% més de positius

“No aconseguim conduir de manera prudent ni de manera assenyada”, conclou el secretari general de l’ACA, Toti Sasplugas. L’Automòbil Club entén que apujar les sancions és una mesura “impopular però eficaç”, malgrat que a l’entitat “som més partidaris de formar bons conductors que no de sancionar mals conductors”. Així que insisteixen en la necessitat de ser més exigents en les formacions.

Sasplugas va argumentar que les conclusions les extreuen sobre la base de les dades. A l’increment del 36,5% en les sancions per excés de velocitat, que han fregat les 16.400, al del 37,5% dels positius per alcohol o drogues (616 en nombres absoluts) i del 42,2% dels detinguts per conduir després d’haver consumit alcohol o estupefaents (461) o al fet que s’hagin doblat les multes per no respectar els senyals de prohibició (231 davant les 117 de l’any anterior). “L’estat de la via pública és excel·lent, de l’estat del vehicle se n’ocupa la ITV i el tercer factor és el conductor. Hem d’aconseguir bons conductors”, va afirmar.

Quant a les dades d’accidentalitat, ha disminuït lleugerament respecte del 2017 seguint una tendència progressiva a la baixa, però des de l’ACA apunten que es mantenen en la franja d’entre els 500 i 600 accidents l’any (han estat 513) i el 2018 ha estat especialment dolent pel nombre de víctimes mortals registrades, cinc. Des del 2012, amb sis víctimes, no es registrava una xifra tan elevada.

Nova campanya

I precisament ahir la policia anunciava una nova companya de controls d’alcoholèmia que durarà tot el mes de juliol. Arrencarà dilluns vinent a les set del matí i s’aturarà el dia 31 a les set de la tarda.

155.000 DESPLAÇAMENTS DIARIS I NOMÉS UN 10% EN TRANSPORT PÚBLIC

L’informe Imaca del 2018 és el darrer que l’ACA presenta en solitari. S’enceta una nova etapa en col·laboració amb el departament de Mobilitat i la Fundació Actua Tech per tal de donar una visió integral i superar el concepte que el problema de la mobilitat se soluciona amb més carrils per circular. El repte és gran perquè les dades posen de manifest que dels 155.000 desplaçaments diaris que tenen com a origen i destinació Andorra, el 67% es fan en vehicle privat i només un 10% en transport públic. La resta són a peu o en vehicles alternatius com la bicicleta. El director de Mobilitat, Jaume Bonell, va recordar que amb el transport públic hi ha una assignatura pendent i va avançar que la Llei de transició energètica insta les empreses a tenir plans de mobilitat per als seus empleats i que Govern hi començarà a treballar. A tall d’exemple, va recordar que la factoria de Seat al municipi de Martorell, a Barcelona, fa un grapat d’anys que recull els empleats amb autobusos per dur-los fins a la fàbrica. Als desplaçaments interns se sumen les puntes d’afluència de visitants, especialment a l’hivern. I aquí Bonell va defensar que es fan tots els esforços per a la fluïdesa circulatòria però que no depèn només d’Andorra.

tracking