Infraestructures

La Cambra espera la decisió sobre l'aeroport durant el 2020

Miquel Armengol afirma que el Govern ha donat la resposta “que vam demanar”, que és oferir-los suport, però que la iniciativa del projecte la mantingui l’ens

La Cambra espera la decisió sobre l'aeroport durant el 2020Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El president de la Cambra de comerç, Miquel Armengol, afirma que són conscients que únicament hi ha “la punta de l’iceberg” del projecte de construir un aeroport al país. Tot i així estan satisfets de la resposta del Govern a la presentació d’aquests primers estudis que avalen la viabilitat tècnica de la infraestructura, però que encara no han determinat ni l’impacte mediambiental, ni el sonor, ni tampoc la rendibilitat econòmica. Dimecres, a la roda de premsa posterior al consell de ministres, el portaveu del Govern, Eric Jover, va assenyalar que aquest primer informe era només l’inici d’un camí que ha de seguir liderant la Cambra però amb l’acompanyament de l’executiu i dels ministeris concernits. Era “la resposta que vam demanar”, esgrimeix Armengol, que afegeix que “properament” tenen prevista una reunió amb l’executiu “per anar avançant en aquest tema”. Sobre el possible calendari, Armengol apunta que el que es voldria és que durant l’any que ve s’hagin pogut enllestir tots els informes perquè el Govern pugui prendre una decisió, si l’aeroport en territori nacional s’impulsa o si és una idea descartada.

Sigui com sigui, el president de la Cambra apunta que “l’objectiu és que el Govern no hagi de posar ni un euro” en un projecte que té en el cost un dels handicaps. En la presentació dels informes, el passat dia 19, el màxim responsable de la Cambra de comerç va apuntar que havien recollit l’interès de diferents grups inversors en el projecte, disposats a finançar-lo en la seva totalitat a canvi de la concessió de l’explotació. El cost, valorat inicialment en una forquilla àmplia d’entre 500 i 700 milions d’euros, “és una estimació” feta pels responsables dels estudis i a base de moviments de terra i de totes les instal·lacions necessàries. L’objectiu és que es pugui ajustar al màxim.

Propers passos

De fet, un dels propers passos hauria de ser definir ben bé l’espai que ocuparà la pista, ajustar-la perquè l’impacte sobre l’entorn sigui el menor possible però també perquè es pugui definir amb precisió quin serà en tot cas aquest impacte, que és una de les qüestions pendents i importants a determinar. Per a aquesta primera tasca, la d’ajustar la pista, es comptaria amb una de les dues empreses que ja han participat del projecte. Navblue, filial d’Airbus, ha treballat els procediments i la ubicació, i CGX s’ha encarregat de valorar l’estructura necessària per a un aeroport. Per a sufragar aquests primers informes s’ha comptat amb fons propis de la Cambra i no s’han necessitat aportacions extres. Una altra de les decisions que s’han de prendre és com es cobreixen econòmicament els treballs que han de venir. Per a l’avaluació de l’impacte mediambiental es vol treballar estretament amb el ministeri de Medi Ambient. I per a la qüestió de la rendibilitat econòmica es pensa en empreses especialitzades, capaces d’analitzar xifres, perfils i procedències dels turistes que es podrien atreure. El procés també hauria d’estar validat per l’OACI (l’Organització d’Aviació Civil Internacional).

Armengol insisteix que són conscients de tots els passos que encara s’han de fer i que esperen fer amb l’acompanyament del Govern, i afegeix que els ha mogut el convenciment que “econòmicament seria important per al país”.

En la presentació del dia 19 va ser una de les qüestions que es va destacar: la possibilitat d’atreure turistes d’orígens molt més

llunyans i d’un perfil amb major poder adquisitiu que l’actual. Uns dies després, i en un fòrum organitzat per l’Empresa Familiar, empresaris del comerç compartien el gran avenç que suposaria disposar d’un aeroport en territori nacional, pel desenclavament territorial i l’obertura a molts altres territoris. Els estudis encomanats per la Cambra asseveren que Grau Roig podria acollir una infraestructura perquè s’enlairessin i aterressin avions comercials de mitjà recorregut Airbus A320 amb capacitat de fins a 210 passatgers. Cinc vols diaris que es traduirien en 200.000 passatgers anuals. Però l’ens empresarial també és conscient dels handicaps i els apuntava en la nota de premsa sobre el resultat d’aquests primers estudis: l’impacte ambiental, la inversió necessària o la rendibilitat econòmica de la instal·lació.

tracking