SEGURETAT VIÀRIA
Els mossos posen 469 multes a cotxes del país per excés de velocitat
El cos de policia català ha imposat 611 sancions a andorrans, 469 de les quals per excés de velocitat a la xarxa viària catalana en el que portem d’any
Els mossos d’Esquadra han obert 469 expedients contra persones de nacionalitat andorrana per excés de velocitat a la xarxa viària catalana en el que portem d’any, una xifra que forma part del total de les 611 multes que s’han imposat al territori veí a ciutadans del Principat fins a mitjans d’aquest mes. D’altra banda, l’any passat els expedients a andorrans per excés de velocitat van arribar als 1.015, una xifra que, sumada a la dels dos anys anteriors, va col·locar l’andorrana com la segona nacionalitat amb més multes per velocitat a Catalunya, segons un informe dels mossos d’Esquadra. Aquestes són algunes de les xifres que el Servei Català de Trànsit (SCT) va posar sobre la taula durant la reunió que l’organisme va celebrar ahir amb l’Àrea de Mobilitat i Pavimentació, el cos de la Policia i els mossos d’Esquadra amb l’objectiu de col·laborar en estratègies comunicatives de seguretat viària i gestió del trànsit.
El cap de l’Àrea de Mobilitat i Pavimentació, Jaume Bonell, considera que l’alt nombre d’expedients oberts a andorrans al país veí té a veure amb la quantitat de vehicles del Principat que passen per territori català. “Som els que més hi anem, hem de pensar en els èxodes que vivim cada cap de setmana”, considera el cap de Mobilitat, que manifesta que Andorra viu a ritme de gran ciutat. “La fugida massiva dels divendres no té res a envejar proporcionalment a cap altra ciutat”, hi va afegir. D’altra banda, el director de l’SCT, Juli Gendrau, considera que “Andorra està en un lloc destacat en infraccions i accidents d’estrangers a Catalunya i per tant és important tenir aquesta trobada”, va Gendrau, que considera que són números preocupants i que la intenció és la de “reduir-los al màxim”.
Seguretat viària
Durant l’any 2018 dues persones de nacionalitat andorrana van morir per un accident de trànsit a la xarxa viària catalana. El de reduir aquestes xifres de sinistralitat és precisament un dels objectius de la trobada entre els organismes. Tal com va manifestar Bonell, la reunió va servir per trobar sinergies entre l’Àrea de Mobilitat i l’SCT que es materialitzaran en els pròxims mesos en forma de campanyes de comunicació per tal de conscienciar els conductors andorrans que circulin per les carreteres catalanes. “Establir missatges de pacificació de trànsit, de conductes responsables per moderar les velocitats i de tenir prudència”, va manifestar Bonell, que considera que part d’aquests missatges s’han de fer arribar mitjançant les xarxes socials. “Amb missatges clars i concrets, pensem que podem arribar a un percentatge alt de la població”, va expressar. Bonell creu que “hi ha una pedagogia a fer” i que s’ha de conscienciar la gent sense necessitat d’apujar l’import de les sancions. “No cal moderar la velocitat només per un control, sinó per una conducta natural”, va explicar Bonell. En el mateix sentit, Gendrau explica que la franja d’edat de sinistres se situa dels 40 als 50 anys, unes dades que posen de manifest “l’efecte de la formació que es fa a les escoles”. “Creiem en la formació, en la conscienciació i en la prevenció”, afirma.
A banda de les campanyes de comunicació, la reunió va servir per mostrar la predisposició dels dos estaments per compartir informació de gestió del trànsit. Segons el cap de l’Àrea de Mobilitat i Pavimentació, aquest flux d’informació permetrà analitzar les sortides de trànsit de Barcelona, veure quina freqüència de vehicles pot arribar a Andorra i en quines hores, una informació que Bonell considera que ajuda a prendre models de mobilitat i “anticipar-nos en fluxos de trànsit importants”.
L’Àrea de Mobilitat va informar sobre la instal·lació d’un nou radar de tram a la CG2 entre Canillo i Encamp que entrarà en funcionament els propers dies amb l’objectiu de reduir la velocitat.
SENSE INTERCANVI DE DADES DE LES MULTES
El director del Servei Català de Trànsit va ser qüestionat sobre la possibilitat que es dugui a terme un intercanvi de dades entre els dos països en relació amb els infractors sancionats en territori veí i que, per exemple, Catalunya pugui reclamar l’import de la multa amb posterioritat. Aquesta mesura, tot i que els mossos d’Esquadra la van posar sobre la taula temps enrere, actualment no es planteja dur-la a terme, ja que ni tan sols es troba a sobre de la taula com a opció. De fet, Gendrau ja va manifestar ahir que va ser un tema del qual no es va parlar durant la trobada.