trànsit
L'ACA dubta que Espanya pugui treure punts a un carnet andorrà
Enric Pujal considera que “legalment no hi ha per on agafar-ho” perquè els conductors del Principat circulen amb un permís que no en té
La multa al pilot resident Pol Espargaró per conduir pel país veí del sud quan tenia el carnet espanyol sense punts, malgrat que tenia vigent l’andorrà, ha revifat les diferències entre els sistemes de control a la circulació als dos costats de la frontera. La sentència del Tribunal Suprem, més enllà del cas Espargaró, ha fixat per primera vegada que qualsevol carnet, inclòs l’andorrà, “està sotmès al sistema de pèrdua de punts” quan circuli per Espanya. Des de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), però, consideren que és “molt difícil” treure punts als conductors del Principat quan cometin infraccions a les carreteres espanyoles perquè a Andorra no existeix un permís per punts. El president de l’entitat, Enric Pujal, posa en dubte aquest hipotètic nou sistema, ja que “legalment no hi ha per on agafar que es puguin aplicar els punts als andorrans”.
D’aquesta manera, Pujal remarca que és complicat treure punts a qui circula amb un carnet que no funciona sota aquest sistema. “La meva opinió és que és molt difícil que un carnet sense punts es pugui posar en un concepte de punts”, argumenta en declaracions al Diari.
Un cas “puntual”
“Penso que cada país té la seva normativa i les seves lleis”, reconeix el president de l’Automòbil Club, si bé vol insistir que per un fet “amb ressò mediàtic” i “puntual com el d’Espargaró no s’ha d’involucrar tothom”. “No crec que pugui anar més enllà per un fet puntual”, afegeix. En aquest sentit, Enric Pujal recorda que cal tenir present que a hores d’ara a Andorra “no hi ha cap voluntat de posar un carnet per punts”. “Cada país ha de fer les seves lleis en funció de les seves carreteres i dels polítics”, apunta el president de l’Automòbil Club d’Andorra. Precisament, Pujal assenyala que “els nostres polítics i l’ACA, que sovint participa en la presa de decisions, considerem que el permís per punts a Andorra no és rellevant perquè estigui a l’ordre del dia”. Per al representant dels conductors del Principat encara no s’ha plantejat aquesta possibilitat perquè “nosaltres no tenim preocupacions a les carreteres andorranes d’accidentalitat amb cotxe”, si bé vol deixar clar que “sí que n’hi ha amb les motos”.
En qualsevol cas, Enric Pujal justifica que es tracta d’una situació que “cada país veu a la seva manera”. “Espanya i França veuen que s’han de tenir punts i nosaltres, no”, sentencia. D’altra banda, qüestionat sobre la possibilitat que es faci un intercanvi de dades dels infractors sancionats en territori veí i que, per exemple, Catalunya pugui reclamar l’import de la multa, Pujal assegura que es tracta d’una idea que no es troba sobre la taula en cap cas. Enric Pujal manifesta que “com a president de l’ACA hem de representar el soci i també el turisme i ho tenim d’una manera que no s’ha de canviar”. En aquesta línia, el representant dels conductors andorrans posa de manifest que actualment el Principat està “en una situació còmoda i bona per a nosaltres”.
“En aquest aspecte estem tranquils”, afirma, i afegeix que “la reciprocitat és un tema recurrent i Espanya intenta que n’hi hagi amb Andorra”. “Cada país veu les coses a la seva manera”, clou el president de l’Automòbil Club d’Andorra.
CAMPANYA CONTRA L'EXCÉS DE VELOCITAT A LES CARRETERES CATALANES
El Servei Català de Trànsit (SCT) va iniciar ahir una campanya policial de controls intensius de velocitat, una de les principals causes directes de la sinistralitat viària a Catalunya i de les lesions més greus a la carretera. L’objectiu d’aquesta iniciativa, que s’allargarà fins diumenge vinent, és assegurar el compliment dels límits establerts. Segons van explicar des de l’SCT, aquesta actuació es realitza conjuntament entre els mossos d’esquadra i les policies locals que s’hi vulguin sumar, i afecta l’àmbit urbà i l’interurbà. En concret, van matisar, “al llarg de la setmana s’informarà d’aquests controls preventius de velocitat a través dels panells de missatge variable situats a les vies catalanes amb el missatge Controls policials velocitat”. En aquest sentit, sobresurt el fet que a la darrera campanya de control de velocitat, realitzada a final d’abril, es van imposar un total de 18.914 denúncies, de les quals 18.906 van ser administratives i vuit penals. “Campanyes preventives i intensives com aquesta tenen la finalitat de vigilar el compliment de les limitacions de velocitat i són importants per continuar conscienciant els conductors de les conseqüències tràgiques que pot causar l’excés de velocitat”, van justificar des del Servei Català de Trànsit. En qualsevol cas, cal recordar que els mossos d’esquadra van obrir 469 expedients contra persones de nacionalitat andorrana per excés de velocitat a la xarxa viària catalana en els primers set mesos del 2019. L’any passat els expedients a andorrans per excés de velocitat van arribar als 1.015, una xifra que, sumada a la dels dos anys anteriors, va col·locar l’andorrana com la segona nacionalitat amb més multes per velocitat a Catalunya, segons l’últim informe publicat pels mossos.