Mesura de trànsit
Mobilitat fa una prova per posar els semàfors en groc intermitents
Mobilitat va portar a terme ahir una prova pilot per eliminar el verd dels dispositius a l’avinguda Tarragona, però es va cancel·lar per la perillositat
El servei de Mobilitat vol que es redueixi la velocitat en alguns punts del país on els vehicles circulen massa ràpid. Per aquest motiu, ahir es va portar a terme una prova pilot consistent a eliminar el color verd d’alguns dels semàfors de l’avinguda Tarragona d’Andorra la Vella, deixant els dispositius en ambre intermitent quan els vehicles poden circular i en vermell quan s’han d’aturar. L’objectiu era que els conductors frenessin en no veure els semàfors en color verd, però la prova no va tenir el resultat esperat i es va cancel·lar la mateixa tarda d’ahir. El director del servei de Mobilitat, Jaume Bonell, va explicar que el test no va funcionar per les característiques que té l’avinguda, per la qual cosa es va decidir aturar-lo perquè “els conductors poden interpretar de manera incorrecta l’ambre intermitent i pot posar en perill la gent”.
L’avinguda Tarragona és un punt de la xarxa de carreteres del país on Mobilitat té un especial interès a reduir la velocitat dels vehicles, ja que tot i estar limitada a 50 quilòmetres per hora, els conductors acostumen a circular a una velocitat superior. A més, segons indica Bonell, és una via amb molt trànsit, ja que hi circulen uns 32.000 vehicles diaris, 16.000 de pujada i 16.000 de baixada. De fet, Mobilitat té un programa especial per a aquesta zona pel qual, a la nit, els semàfors es posen en vermell amb un temporitzador que s’activa independentment que un vianant premi el botó. Tanmateix, els semàfors compten amb un dispositiu de control de velocitat que el posa en vermell en cas que un vehicle circuli a més de 45 quilòmetres per hora. A banda d’això, fa poc es va instal·lar un dispositiu al semàfor que hi ha a l’altura d’Andorra 2000 que, segons explica el cap del servei de Mobilitat, serveix per “controlar el trànsit”.
La decisió de treure el color verd d’alguns semàfors és una mesura que es va aprovar a la Taula de Mobilitat. Malgrat que la prova no ha funcionat a l’avinguda Tarragona, s’intentarà implementar en altres indrets del país que encara estan per determinar. Així, tot i que no es donen detalls de quan es podrien portar a terme aquestes proves, Bonell va confirmar que es tractarà d’implementar la mesura en zones “en què no hi hagi tant trànsit i amb passos de vianants més aïllats”, com en punts propers a centres escolars o a l’avinguda Salou, a l’altura del restaurant Viena.
S'ESPEREN 57.000 VEHICLES PER AL PONT DEL DIA 15
El servei de Mobilitat preveu que entrin al Principat 57.000 vehicles entre dijous 15 i diumenge 18 d’agost, coincidint amb el pont. Així ho va manifestar ahir Jaume Bonell, que va detallar que el 70% de les entrades es produiran per la frontera hispanoandorrana, mentre que el 30% restant ho farà per França. Dijous es preveu que l’hora amb més trànsit per entrar al Principat siguin les onze del matí. mentre que diumenge, el moment del dia en què s’espera que hi hagi més retencions és entre les cinc i les sis de la tarda. De cara a aquest cap de setmana, el director del servei de Mobilitat va anunciar que s’espera que es formin cues d’entrada demà i de sortida diumenge, però dins de la normalitat d’un cap de setmana del mes d’agost. El cap de setmana passat, dissabte es van registrar retencions de fins a quatre quilòmetres a la frontera sud del país, mentre que diumenge es van formar cues per sortir del Principat que van arribar als tres quilòmetres i mig.
BONELL PROPOSA CREAR UN TERCER CARRIL REVERSIBLE A L'N-145
El director del servei de Mobilitat proposa crear un tercer carril a l’N-145 per tal de millorar la circulació a la frontera del riu Runer, que acostuma a ser un focus de retencions. Bonell considera que ampliar la capacitat de la carretera podria solucionar en gran manera els problemes de trànsit que es generen gairebé diàriament per sortir del Principat. Segons indica, aquest carril hauria de ser reversible per poder adaptar-lo a les necessitats del trànsit, però és una proposta que haurien de debatre els governs d’Espanya i Andorra. En aquest sentit, assenyala que la voluntat de portar a terme aquest projecte dependrà, entre altres coses, de la disponibilitat pressupostària d’ambdós països. Per aquest motiu, malgrat que espera que sigui prioritari, entén que pot ser una proposta que costi de materialitzar-se. Així, tot i que Bonell admet que la carretera de la Seu “ha experimentat millores els últims anys”, el cap del servei de Mobilitat recorda que van ser necessaris 10 anys de negociacions.