Mobilitat sostenible

El sector de l'automòbil dubta de la fiabilitat del cotxe elèctric

El president de l’AIVA assegura que les bateries dels vehicles sense combustible duren uns 10 anys i van perdent potència amb el temps

El sector de l'automòbil dubta de la fiabilitat del cotxe elèctricARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els vehicles elèctrics desperten dubtes entre els professionals del sector de l’automoció. Malgrat que admeten que són cotxes amb un nivell d’emissions molt baix, molts no estan segurs que siguin fiables a llarg termini i qüestionen si el tractament de les bateries un cop acabada la seva vida útil no genera una contaminació massa elevada. Així ho expressa el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Xavier Calvís, a qui la mobilitat elèctrica no acaba de convèncer. Un dels seus principals neguits amb aquest tipus de vehicles és la durabilitat de les bateries, les quals assegura que s’han de canviar “als 10 o 12 anys”. “Una bateria d'aquestes té un cost d'uns 10.000 euros. Imagina comprar un cotxe elèctric de segona mà i que hagis de canviar la bateria”, assenyala, afegint que el rendiment va disminuint a mesura que s’utilitzen: “És igual que la bateria d’un mòbil, cada vegada dura menys.”

Un altre dels aspectes que genera dubtes són els residus que generen les bateries dels cotxes elèctrics quan han de ser substituïdes. De fet, aquest és el gran repte que afronten els països amb la irrupció del cotxe elèctric: la gestió dels residus i el reciclatge de les bateries, que tenen productes tòxics. En aquest sentit, Calvís proposa trobar una alternativa menys contaminant, com “vehicles d’hidrogen o d’altres tipus que no generin tants residus perillosos”. D’altra banda, el president de l’AIVA critica l’alt cost que tenen els vehicles elèctrics, un problema que considera que limita la seva normalització entre els usuaris, ja que esdevé un producte reservat per a persones amb un cert poder adquisitiu: “Mentre els elèctrics tinguin un cost tan elevat, no li veig futur. Potser un bon cotxe per a qui pugui pagar-lo, però el cotxe que té tot el món no pot ser tan car ni tan difícil de mantenir, ni sobretot tan poc autònom”. En aquest sentit, qüestiona el rendiment que tenen els elèctrics a l’hora de fer front a desnivells, la qual cosa disminueix notablement les distàncies que es poden recórrer entre càrrega i càrrega: “Ara mateix pots fer 400 quilòmetres, però en llocs plans. Si agafes un elèctric i puges des de Barcelona pel túnel del Cadí és fàcil que et quedis sense bateria. Per les pujades es necessita molta potència i això és un volum molt gran de bateria”.

L’autonomia és un aspecte que Calvís considera clau perquè limita l’ús del vehicle elèctric, el qual considera que pot resultar còmode per a particulars i en trajectes curts, però no per a tasques comercials: “De moment no et dona una fiabilitat 100%. És ideal per anar per ciutat, però, per exemple, no es poden utilitzar per repartir. Jo tinc algun client que té furgoneta elèctrica i està fins al gorro perquè quan arriben al Pas de la Casa arriben sense bateria”. Així mateix, Calvís posa en qüestió la practicitat dels elèctrics respecte als vehicles de combustible, ja que l’usuari ha de buscar punts de càrrega i, a diferència de les gasolineres, aquests són menys freqüents i requereixen més temps per proveir-se. “Per viatjar, t'arrisques” apunta, ja que, segons explica, és difícil trobar punts de càrrega i a més aquests han d’estar lliures. “El cotxe elèctric tarda dues hores a carregar-se. La gent que viatja per feina no té la mateixa fiabilitat amb aquests cotxes”, conclou.

EL GOVERN PODRIA MODIFICAR ELS CRITERIS DEL PLA ENGEGA

El Govern estudiarà la possibilitat de modificar el mínim d’emissions que es demanen als turismes per entrar dins del Pla Engega. Així ho confirma el secretari d’estat d’Economia i Empresa, Salustià Chato, que va explicar que aquesta seria una mesura que podria ajudar a fomentar el desballestament de vehicles contaminants, una qüestió clau dins de l’objectiu d’aconseguir un parc automobilístic nacional més sostenible. Actualment, per rebre ajudes per al desballestament a través del Pla Engega, el vehicle que es compra ha de tenir unes emissions iguals o inferiors als 120 grams de CO₂ per quilòmetre. Aquests paràmetres podrien modificar-se perquè exclouen una gran quantitat de vehicles a causa d’un canvi que es va produir en el sistema europeu de mesura d’emissions. L’any passat, la Unió Europea va adoptar la normativa de regulació de consum WTLP, la qual treu resultats més elevats que l’anterior, la NEDC. Segons explica Chato, el canvi de sistema ha provocat una variació al voltant del 20%: “Es queden fora vehicles que són prou sostenibles, que abans sí que entraven en els paràmetres per les ajudes”. Així, el secretari d’estat va avançar que en les properes setmanes el ministeri de Presidència, Economia i Empresa estudiarà la possibilitat d’augmentar el màxim d’emissions per rebre les ajudes al desballestament, que, segons indica, “potser s’haurien de posar a 130 o 135 g/km”. Sobre quan es produirà la modificació dels paràmetres, Chato va afirmar que, en cas que es decideixi portar-la a terme, es farà en els següents mesos.

tracking