Projecte Sapyra
Les millores als corredors d'allaus de l'RN-20, a punt per a l'hivern
Les obres en els corredors d’allaus amb més risc avancen al ritme previst i s’acabaran abans de l’arribada de l’hivern
Les obres en diversos corredors d’allaus a la zona de l’Hospitalet avancen en els terminis establerts, i si no hi ha cap inconvenient imprevist en forma d’inclemències meteorològiques, els treballs planejats estaran acabats abans que arribi l’hivern. Ara mateix, els operaris encarregats de les obres estan treballant en tres corredors que en els darrers anys han patit un gran nombre d’allaus amb l’objectiu que el proper hivern ja no siguin una font de tancament de la carretera pel perill de caiguda de neu a la via.
Es tracta dels corredors H19, H20 i H21 situats a la banda dreta de la carretera en sentit Merenç. Segons fonts del projecte transfronterer Sapyra (Accessos al Pirineu enfront del Risc d’Allaus), que és el que s’encarrega de la direcció de les obres, els treballs en aquests tres corredors, que es van iniciar a mitjan juliol, avancen segons s’havia previst. És a dir, estaran acabats a l’octubre abans de l’arribada de la neu. Les tasques que s’estan realitzant són la instal·lació de xarxes d’allaus. Seran en total uns 500 metres línials de pantalles.
Les mateixes fonts van explicar que a partir del setembre es treballà al corredor PE31, que té un risc d’allaus mitjà, i que està situat prop de l’encreuament entre l’RN22 i l’RN-20, al municipi de Porta. Actualment s’estan realitzant els estudis necessaris per dur a terme els treballs i les obres consistiran a completar els dispositius de protecció ja existents en el corredor.
Treballs finalitzats
La direcció del projecte Sapyra ja ha donat per finalitzats els treballs als corredors H4 i P9. Les obres a l’H4, que té un risc molt fort d’allaus, es van finalitzar l’octubre del 2018. A mitjan juliol els operaris van tornar a la zona per veure sobre el terreny l’estat de les sis pantalles antiallau repartides en 46 línies (998 metres), que es van instal·lar l’any passat. Els tècnics van realitzar el reajustament de les línies després de la primera càrrega de les estructures.
Cal recordar que el corredor H4 va tenir un pressupost d’1,1 milions d’euros i en les obres van treballar entre 10 i 15 treballadors als quals es van sumar tres persones que van fer tasques de supervisió. A tall d’exemple de la dificultat dels treballs, cal dir que cada setmana es van haver de fer ús d’entre 300 i 400 minuts d’helicòpters. L’altre corredor que ja té finalitzades les obres és el P9. El risc de caiguda de neu des de la muntanya és fort i els allaus afectaven tant l’RN-20 com l’RN-320.
Projecte Sapyra
El projecte Sapyra, amb un import de 4,3 milions d’euros, té com a finalitat l’estudi del risc d’allaus que afecten la carretera RN-20 i la construcció de proteccions en certs corredors determinats. El projecte està cofinançat en un 65 % pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través de l’Interreg V-A Espanya, França i Andorra (POCTEFA 2014-2020). L’objectiu del POCFETA és enfortir la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra. El seu suport se centra en el desenvolupament d’activitats econòmiques, socials i mediambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes de desenvolupament territorial sostenible.
En paral·lel, els governs andorrà i francès van signar el març del 2017 un conveni per realitzar més obres de millora a l’RN-20 amb l’objectiu de reduir els allaus i en conseqüència les hores de tancament de la carretera d’accés al Pas de la Casa a l’hivern. Un projecte que costarà 21 milions d’euros i que assumiran a parts iguals el Govern andorrà i el francès. Les obres estaran acabades el 2023.
França, tot i que es desconeix si es compliran els terminis, també tenia previst invertir 136,9 milions més per a la desviació de Tarascó, el desdoblament de la carretera i millores als trams de revolts.