Calvó defensa que es puguin ajustar a les taxes als vehicles contaminants
La ministra afirma que “tenim la vista posada en el que es fa a nivell internacional”
La ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, va respondre ahir a la inquietud i les crítiques que ha provocat que entre el paquet de mesures anunciades pels partits que donen suport al Govern per tal de frenar l’impacte climàtic hi hagi una taxa per als vehicles de gasolina i gasoil. Calvó va recordar als concessionaris que ja la taxa actual que paguen els propietaris de vehicles té en compte paràmetres medioambientals –va en funció de les emissions de CO₂ – i que “el que hem de fer ara és mirar amb la perspectiva mediambiental internacional, que evoluciona molt de pressa en matèria de canvi climàtic, si s’han d’anar ajustant aquestes taxes”. I és que la ministra va argumentar que la normativa ha d’anar evolucionant en funció del context internacional. “Tenim la vista posada en el que es fa a nivell internacional i les nostres normatives han d’anar evolucionant en funció del que s’està fent a nivell internacional”, va comentar.
Sobre l’argument del sector de l’automòbil que les emissions dels vehicles de gasolina i gasoil són cada vegada menors, mentre que el vehicle elèctric encara està en una fase incipient, la ministra va respondre que “l’elèctric és un vehicle amb emissions nul·les i, per tant, és obvi que des de la perspectiva mediambiental és interessant potenciar-lo. També és un vehicle més car, per tant, l’ajut de l’Estat té sentit”. Calvó va afegir que “puc entendre la seva inquietud [dels concessionaris]” però va insistir en l'existència d’un tribut que ja té en compte les emissions del vehicle per taxar-lo més o menys i que “els concessionaris han vist aquesta modificació, fa anys que està implantada, i entenc que no els hi ha suposat un impacte important”.
El Govern ja va voler tranquilitzar el sector en una recent reunió amb l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA). El ministre Jordi Gallardo va comunicar als representants de l’entitat que en tot cas la taxa anunciada no s’aplicarà a curt termini i, per tant, no ha de repercutir en les vendes actuals. El sector atribueix el descens de vendes als dubtes que es plantegen al consumidor sobre el futur del combustible.
DOS ANYS PER REGULAR L'ACCÉS DE MOTOS A LA NATURA
La titular de Medi Ambient també va ser preguntada ahir per l’incident protagonitzat per un pilot d’enduro que va accedir a la vall del Madriu. Calvó va recordar que la nova Llei de conservació del medi natural obliga els comuns a tenir una regulació sobre l’accés motoritzat als espais naturals en un termini de dos anys. “La major part dels comuns ja disposaven d’aquestes regulacions, hi havia algun que encara la tenia pendent”, va assenyalar, i ara la normativa s'haurà d’estendre a tot el territori i amb l’objectiu que sigui el màxim homogènia possible. Precisament ahir se celebrava la primera reunió de la Comissió de coordinació i desenvolupament de l’estratègia nacional de la biodiversitat, organisme que emana d’aquesta llei, i que tindrà entre les funcions aquesta: la de consensuar normatives. En el si de la comissió hi ha les administracions, i també de la Federació andorrana de caça i pesca, de les estacions d’esquí, del Centre d’Estudis de la Neu i la Muntanya (CENMA), de la Federació Motociclista i d’entitats ecologistes.