infraestructures
El comú instarà Govern a avaluar la viabilitat del vial de la Solana al Pas
El cònsol afirma que la intenció és instar formalment el Govern que recuperi el projecte i analitzi si hi ha possibilitats de tirar-lo endavant
El cònsol major d’Encamp, Jordi Torres Arauz, ja ha parlat amb el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres Falcó, de la necessitat de recuperar el projecte de la carretera de la Solana, al Pas de la Casa, per avaluar si és viable. La intenció és ara fer una demanda formal al Govern al respecte. “En vaig estar parlant [amb el ministre], em va dir que era un projecte antic, que parlaria amb els tècnics per mirar de recuperar-lo. Hi ha hagut converses, formalment no ho hem fet, però abans d’acabar el mandat la voluntat serà fer-ho, instar el Govern que torni a posar el projecte sobre la taula i el torni a analitzar”.
L’antic projecte va tornar a l’actualitat arran de l’esllavissada a l’RN 22 que va mantenir el Pas aïllat durant dies de la banda francesa perquè suposaria una variant alternativa per connectar el Principat i França. Els empresaris van ser els primers a demanar de reprendre una iniciativa que consistiria en la construcció d’una variant per la Solana del Pas de la Casa que arribaria prop de la sortida del túnel de Pimorent. Una proposta que el llavors cap de Govern en funcions, Toni Martí, va recordar que seria molt costosa i tindria, entre altres dificultats, la necessitat de desdoblar el punt duaner i de comptar amb el vistiplau francès perquè, a més, discorreria per part de territori gal. El cònsol encampadà afirma ser conscient de les dificultats: “És molt costós, s’ha de veure la viabilitat, però com a mínim que es comenci a estudiar i mirar.” De la mateixa manera, aplaudeix que s’estudiï la possibilitat d’una connexió ferroviària amb Porta per combatre “la fragilitat” dels accessos.
Vies alternatives
Torres Arauz insisteix en la necessitat d’estudiar alternatives. “No només s’ha de fer l’anàlisi de l’entrada per França, sinó a nivell global de país. També hi ha hagut l’esllavissada a la zona del Punt de Trobada i crec que ha quedat molt palesa la fragilitat que tenim pel fet de dependre de dos únics accessos”, va assenyalar. Quant a la connexió ferroviària, va remarcar que “és un estudi que ens interessa moltíssim” malgrat que “ja no és un tema que depèn de nosaltres” sinó que l’ha de liderar l’estat veí. No obstant, es va mostrar favorable a cercar “sinergies perquè aquesta connexió ferroviària sigui una realitat” i va donar suport a la iniciativa que treballen les cambres de comerç a banda i banda de la frontera.
I precisament la parròquia està a l’epicentre d’una altra iniciativa per desenclavar Andorra, la de l’aeroport a Grau Roig. El cònsol va recordar que el que s’ha tramès a la Cambra de comerç és que no es veuria inconvenient sempre i quan no afecti el domini esquiable. En aquest sentit, admet les possibilitats que donaria al país tenir una entrada directa i no haver de dependre dels accessos per carretera malgrat que va puntualitzar que és ara que s’han de dur a terme els estudis més importants i els que hauran de determinar si és factible. “Els informes d’impacte ambiental i d’estudi econòmic seran claus per determinar si l’indret és el més adequat o no”, va apuntar.
EL CONCURS PER A LA CONCESSIÓ DEL DOMINI ESQUIABLE PODRIA ARRIBAR A LA TARDOR
El cònsol encampadà és caut respecte els terminis, però apunta que si la corporació i Saetde es posen d’acord en el preu que s’hauria d’abonar a la concessionària de les pistes de Pas de la Casa-Grau Roig pel fet de renunciar-hi, el concurs per a una nova adjudicació del domini podria arribar aquesta tardor. Ara mateix el comú està a l’espera que Saetde els posi sobre la taula la demanda econòmica i “ens haurem de posar d’acord perquè ells han contractat una empresa per fer aquest estudi, nosaltres en contractarem una altra per contrastar-ho, i al final s’haurà trobat el punt d’acord perquè el valor estigui consensuat per les dues parts”, La previsió és que “si ens posem d’acord amb el preu de forma ràpida, igual de cara al mes de novembre el plec podria estar tret i a concurs”. I és que el cònsol va explicar que en el plec de bases del futur concurs ja s’està treballant, plec que precisament fixa que, sigui quina sigui la quantitat que s’hagi d’abonar a Saetde (en cas que no en fos la guanyadora), serà la nova concessionària qui l’assumeixi. “No em vull marcar terminis ni tampoc anar de pressa, però com a mínim, si nosaltres durant aquest mandat no hem tirat endavant aquest plec i l’adjudicació, ho hem deixat el màxim enllestit possible perquè el proper consolat ho pugui fer”, va dir.