política
Espot diu que no s'han trobat motius per destituir Chato
Explica que s’ha constatat una infracció per la no-declaració de l’IRPF que s’atribuiria al desconeixement i no pas a una voluntat de defraudar
El cap de Govern va parlar ahir per primer cop de la polèmica generada per l’aparició de Salustià Chato al sumari del cas Cautxú, en tant que com a àrbitre i delegat de camp va percebre remuneracions de la Federació de Futbol. I ho va fer per aclarir que a hores d’ara l’anàlisi que s’ha fet de l’afer des de l’executiu determina que la falta que hauria comès el secretari d’Estat d’Economia seria tributària, en no haver declarat l’IRPF dels diners percebuts com a àrbitre, “una possible infracció administrativa perfectament regularitzable” i atribuïble, va afegir, a una interpretació errònia i no a la voluntat de defraudar. “Entenc que per una infracció administrativa que és regularitzable no hi ha elements suficients que justifiquin que jo requereixi al senyor Gallardo perquè cessi el secretari d’Estat”, va afirmar per justificat que es mantingui Chato al càrrec.
Espot va fer un repàs de l’afer, dividint-lo en dues qüestions: la referent a les obligacions com a funcionari i la relativa a la cotització a la CASS i la declaració de l’IRPF. Quant a la primera, el cap de Govern va recordar que era una “activitat pública i notòria” de Chato i que si bé és veritat que no tenia una autorització escrita per fer-ho, sí que n’han estat coneixedors tots els seus superiors jeràrquics. També que mai se li va requerir l’autorització formal. Per tant, el gabinet jurídic ha conclòs que no hi ha motiu d’expedient perquè només hauria incorregut en una infracció si se li hagués requerit formalment l’autorització i ell no l’hagués sol·licitat.
Tampoc no hi ha cap incompliment respecte a la cotització a la CASS, va precisar. Per les tasques de delegat de camp va cotitzar, com estava obligat, i per les d’àrbitre no perquè ara mateix la normativa no obliga a fer-ho.
IRPF
Va cotitzar com a delegat de camp i ho va declarar a l’IRPF. I aquest fet és, per al cap de Govern, simptomàtic que si no va incloure a la declaració tributària allò percebut com a àrbitre va ser per error. “És clarament demostratiu que no hi ha hagut una voluntat deliberada d’eludir impostos o d’enganyar tributs i fronteres, sinó que crec que era una qüestió d’interpretació. Va considerar erròniament que l’arbitratge no era renda de treball i no era susceptible de ser declarada”, va exposar Espot. Qüestionat pel fet que ja la legislatura passada Chato ostentava una direcció al ministeri de Finances i que, per tant, hauria de tenir un coneixement sobre la qüestió, el cap de Govern va replicar que “no li hem de pressuposar els coneixements que se li suposarien al director de Tributs”, i que aquesta era una qüestió que “generava dubtes” que, fins i tot, “ha requerit un estudi detallat i analitzat pel propi departament de Tributs, que són persones coneixedores de la norma”. Respecte a la quantitat que haurà de pagar, el màxim responsable de l’executiu va indicar que l’està calculant Tributs però que, en tot cas, serà petita.
El problema
Espot va admetre que si quelcom ha quedat clar és que hi ha un problema amb relació a les possibles ocupacions extra dels treballadors públics. “És una problemàtica de fons que crec que obeeix a una absència d’afinar en la regulació”, va exposar. Per tant, es va mostrar disposat a fer una avaluació funcionari per funcionari per conèixer cada casuística i “clarificar la situació”.
Finalment, va afirmar que “la decisió políticament més rendible” hauria estat la de la destitució de secretari d’Estat d’Economia, però que “hem d’establir unes vares de mesurar que siguin raonables” i que no es pot pretendre la perfecció en tots els polítics: “Si volem pretendre que tots els polítics han de ser perfectes i si no són perfectes no es podran dedicar a la política, no tindrem polítics.” Va insistir que objectivament els elements recollits no són “suficientment sòlids perquè jo em senti legitimat per requerir al senyor Gallardo que cessi el senyor Chato”, però també que aquest era el posicionament actual, que pot ser susceptible de canviar si apareixen nous elements. I va voler deixar clar el compromís de l’executiu en “el bon govern”.
EL SIPAAG CONTRARI A L'EXCLUSIVITAT DEL FUNCIONARIAT
El Sindicat de Personal Adscrit a l’Administració General (Sipaag) es mostra contrari a l’exclusivitat professional dels funcionaris, posant de manifest que la feina només hauria de ser incompatible en cas de realitzar activitats que entressin en conflicte d’interès amb el treball a l’administració, una postura que el sindicat va mantenir durant el procés de discussió i aprovació de la Llei de la Funció Pública. El Sipaag afegeix que, amb l’ànim de simular que es volia recollir aquesta demanda, es van introduir alguns supòsits a la llei amb els quals és possible la compatibilitat. En tots els casos, entre els quals s’inclouen no treballar a temps complet o tenir un sou inferior al 120% del salari mínim, es necessita demanar una autorització a la secretaria d’Estat de Funció Pública, quelcom que el Sipaag considera que pot provocar arbitrarietat i que deriva en situacions de desigualtat flagrant. Així mateix, el sindicat va celebrar la voluntat de l’executiu d’aclarir aquest punt de la normativa.
COMPROMÍS AMB LA SOSTENIBILITAT EN L'ARRENCADA DE LA UNIVERSITAT D'ESTIU
El cap de Govern va inaugurar ahir la 36a edició de la Universitat d’Estiu, que aborda enguany la Innovació per a un món sostenible. Espot va reiterar el compromís de l’executiu en els objectius per al desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i en el triple vessant: l’econòmic, el social i del mediambiental.