TRANSPORT PÚBLIC

Les empreses de busos s'oposen a la possible gratuïtat

Les companyies, que veurien amb bons ulls rebaixar les tarifes, consideren que la gratuïtat no ajudaria
a millorar el servei

Les empreses de busos s'oposen a la possible gratuïtatSFG

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Les companyies amb adjudicacions a les noves línies de transport regular de viatgers que es van estrenar ahir consideren que apostar per la gratuïtat del transport públic no milloraria el servei, ja que només és un dels molts factors amb incidència per aconseguir que les persones que no utilitzin el transport públic en facin ús. No comparteixen, per tant, un dels objectius a llarg termini que el titular de Presidència i Economia, Jordi Gallardo, es va fixar durant la presentació del servei dimecres passat.

Tot i que es mostren favorables a una possible reducció del preu de les tarifes, tant Gabriel Dalleres, president de la Cooperativa Interurbana, com Bartumeu Gabriel, gerent d’Autocars Nadal, manifesten que és necessari que els usuaris puguin donar un valor al transport públic i evitar així que els que el necessiten perdin qualitat del servei per possibles massificacions. “S’han de fer coses equilibrades, el transport públic ha de tenir el seu cost i el Govern ha d’afavorir aquells col·lectius que utilitzin el transport públic amb una reducció de tarifes o subvencions”, assenyala Dalleres. “S’ha de fer un ús adequat de les eines que es tenen i afegir mesures per ser més competitius”, expressa el president de la Cooperativa Interurbana. En la mateixa línia, Gabriel no comparteix la fórmula de la gratuïtat. “No hi crec perquè la gent no aprecia el servei de la mateixa manera”, assenyala el gerent d’Autocars Nadal, que considera que ha de tenir un cost, com a mínim una taxa per l’ús de targetes, que poden ajudar les companyies, per exemple, quant a les estadístiques de viatgers. Gabriel afegeix que s’hauria de promoure l’ús del transport públic per part dels turistes amb un preu atractiu en abonaments d’una setmana, per exemple, sempre que els residents i treballadors tinguin més avantatges.

Cues a l'estació nacional

Segons el Govern i les mateixes companyies, l’estrena del servei es va dur a terme sense cap incidència greu, amb el compliment dels horaris de sortida. En tot cas, el més destacat van ser les cues que es van formar a l’Estació Nacional durant tota la jornada per dur a terme el traspàs del saldo de les antigues targetes a les noves. “És un procés manual, s’han de mirar d’una en una les targetes”, destaca Dalleres, que recorda que aquesta gestió es pot fer durant els propers dos mesos. Els usuaris, però, es van queixar de la gestió que s’ha fet d’aquest afer i de no haver pogut fer el traspàs abans. “Està mal gestionat, ja se sabia que s’hauria de fer aquest traspàs i hem de treballar i no estar fent questa cua”, va assenyalar una de les usuàries.

Dalleres va destacar els terminis ajustats per poder dur a terme el servei amb garanties, però considera que, pel poc temps que s’ha tingut, ha estat una estrena positiva. Sí que es van registrar alguns problemes, en especial en el moment de fer la venda i validació del tiquetatge, ja que alguna de les noves màquines es va escalfar i va alentir el servei. Els conductors, que havien rebut una petita formació al respecte, van comptar amb suport per si sorgia algun problema. De fet, tal com assenyala el tècnic del Departament de Transports Ferran Moli, alguns dels enginyers que han dissenyat la tecnologia van anar revisant algunes de les línies per identificar alguna eventualitat i resoldre-la. Moli assegura, a més, que aniran fent petites modificacions segons els inputs que estan rebent dels usuaris.

LES AUTORITATS FAN EL VIAGE INAUGURAL DE LA CAPITAL A SANT JULIÀ

La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, i el ministre d’Afers Socials, Habitatge i Joventut, Víctor Filloy, així com el secretari d’Estat de Diversificació Econòmica i Innovació, Marc Galabert, van participar en el viatge inaugural, de la capital a Sant Julià de Lòria.

Les empreses de busos s'oposen a la possible gratuïtat

tracking