transport

La venda de cotxes cau un 16% entre el gener i l'agost respecte al 2018

Xavier Calvís afirma que des del 2017 les matriculacions de cotxes de gasoil i híbrids s’han reduït de forma considerable

La venda de cotxes cau un 16% entre el gener i l'agost respecte al 2018ARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’Associació d’Importadors de Vehicles ven un 16% menys de cotxes del gener a l’agost respecte al 2018. Xavier Calvís, el president de l’associació, afirma que des del 2017 les matriculacions de turismes de gasoil i híbrids s’han reduït de forma considerable. “Hem baixat una mica la venda de turismes, l’any passat n’hi va haver més”. Per aquest motiu “hi ha una pèrdua tan gran de gener a agost, el 2018 en vam vendre 1.805 i aquest any, 1.520 unitats, xifra que ens porta a una diferència de 285 cotxes menys”, va assenyalar Calvís. El president de l’associació va destacar que tot i la davallada, la tipologia de turisme que ha tingut variacions positives és el de gasolina. “Els de benzina han canviat en aquest temps, hem passat de vendre uns 700 vehicles a més de 1.000.” En contra, el negoci ha sofert una disminució de vendes respecte als cotxes de gasoil, elèctrics i híbrids. Calvís atribueix aquest fet a “la por que té la gent amb els vehicles de gasoil, els han espantat, els han dit que no podrien entrar a certs llocs perquè contaminaven i ara les persones ja no saben què comprar”. Pel que fa als cotxes de gasoil, “el més perjudicial eren les partícules que emetien, però això s’ha reduït i corregit, els nous vehicles no generen quasi contaminants”, va afirmar. Tanmateix, el president de l’AIVA no té clar com algunes “marques han arribat a dir que deixarien de fabricar motors de gasoil pels efectes contaminants i ara fan turismes híbrids amb motors del mateix combustible”.

Amb relació als vehicles elèctrics, el president creu que de cara a final d’any “portarem els mateixos cotxes que durant el 2017”, ens mantindrem en les mateixes xifres que fins ara. Calvís va dir que tot i la previsió “hem d’esperar a final d’any perquè tot just acaba de començar el pla Engega del 2019, i encara s’ha de veure quina evolució i impacte provoca en la venda d’aquest tipus d’automòbils”. En la mateixa situació es troben els vehicles híbrids. “Estem en la mateixa tendència, entre l’any 2017 i el 2018 ens hem mantingut en trenta cotxes i aquest només n’hem venut onze”, però “això no vol dir res, perquè ens trobem en la mateixa situació que amb els elèctrics, potser encara no s’han arribat a matricular les ajudes del 2019”, va esmentar el president.

Calvís va indicar que un dels factors que redueixen la venda d’aquesta tipologia de vehicles “és el dels preus, estan fora del valor de mercat dels altres cotxes, encara que donin moltes més prestacions que els de combustible, encara no n’hi ha prou per suplir-los. La gent no té la tranquil·litat per comprar-se un vehicle elèctric pur per l’autonomia, a banda del preu”. Tanmateix, va manifestar que “si no hi hagués aquestes ajudes n’hi hauria quatre comptats”.

Vehicles importats

El nombre de vehicles importats també ha descendit aquest any, passant de 492 el 2018, a 402 aquest any. El president de l’AIVA no entén per què “Govern manté una llei que permet importar vehicles de fora de fa deu anys, que contaminen molt i”, d’altra banda, dona ajudes per desballestar automòbils vells per poder comprar-ne de nous i menys contaminants. Acaba sent un peix que es menja la cua”.

Estadística

L’informe que va publicar ahir Estadística, tot i no contenir les mateixes xifres per les diferències en els comptatges, també confirma aquesta situació. Les matriculacions de vehicles durant el mes d’agost indiquen que s’han matriculat 371, la qual cosa suposa una variació percentual positiva. Les matriculacions de turismes, per contra, ha experimentat una davallada del 9,3%. Respecte a l’acumulat de l’any, cauen les matriculacions globals un 5,5% però les de cotxes ho fan de manera més accentuada, un 9%, arribant a 2.013.

tracking