retorn al col·legi
Onze mil alumnes tornen a les aules dels tres sistemes
L’escola andorrana creix lleugerament, amb 4.400 alumnes a falta dels que queden per matricular aquesta setmana
El nou curs escolar va donar el tret de sortida ahir amb un total d’onze mil alumnes dels tres sistemes educatius un any més a les diverses aules del país. En el sistema espanyol, els alumnes de primer d’ESO van ser els primers a estrenar el curs, mentre que els altres s’aniran incorporant esglaonadament al llarg de la setmana. A falta de les matriculacions d’última hora, el sistema espanyol sumarà uns 620 alumnes. L’ambaixador, Àngel Ros, va valorar positivament el nombre d’alumnes tot i que explica que és “similar al de l’any anterior”.
Per altra banda, el sistema andorrà va començar les classes amb el mateix nombre d’alumnes que l’any passat, a falta, però, de les incorporacions confirmades d’última hora. “Estem creixent una mica respecte a l’any passat ja que vam acabar amb aquests 4.400 i amb les noves matrícules de què ens van informar la setmana passada estarem una mica per sobre, com ja va passar el curs anterior”, va dir Maria Teresa Casals, directora de l’Escola andorrana, ahir mentre feia una visita a les instal·lacions del col·legi de Sant Julià de Lòria.
La millora respecte a l’any passat passa pel nou projecte que va encetar l’Escola andorrana amb Esade per formar els estudiants en terme d’emprenedoria perquè “puguin tenir aquesta ment emprenedora i fer millors projectes”, va dir Casals. Tot i les novetats, l’objectiu principal és consolidar encara més el model de competències que al llarg dels anys s’ha anat instaurant gradualment i que, segons Casals, és una aposta de futur: “Crec que hem fet una bona aposta pel model de competències que ha donat qualitat al sistema. La idea era canviar el model perquè els alumnes sortissin més preparats per al món que ens arriba i crec que ens està donant resultats.”
Una de les mesures que estan implementant “de forma exitosa” els diferents centres del sistema andorrà és la mediació entre alumnes per combatre l’assetjament escolar. Aquest sistema de mediació consisteix en una sèrie de tutories en què es treballa la confiança amb l’alumne perquè aquest, quan senti que no està còmode, tingui l’empenta de dir-ho i es pugui engegar tot el protocol. L’any passat es van registrar un total de 10 mediacions per escola. No obstant això, només una va fer saltar les alarmes d’assetjament del ministeri i va fer iniciar el protocol. Al final, segons Casals, el cas es va acabar solucionant. La majoria de mediacions, però, consisteixen en baralles entre companys que s’acaben resolent amb un pacte en què els alumnes es comprometen a respectar-se. El mes següent el cas es revisa i si no hi ha hagut cap més incident entre ells es dona per tancat satisfactòriament.
UNA TORNADA ESPERADA?
Somriures, retrobaments, abraçades, petons i, com era evident, alguna llàgrima també. Ahir va ser el primer dia d’escola per a molts nens i nenes, que van deixar el banyador i la pilota pels llibres de matemàtiques i llengua. La tornada al col·legi és any rere any una data marcada al calendari per a pares i fills. Un, com en Daniel, pare de tres nens, explica que els petits ja estaven neguitosos per tornar a veure els amics: “Ja feia setmanes que deien que volien tornar al col·legi.” A la vegada que resulta un alliberament per als grans: “Nosaltres també en teníem ganes.” D’altres, com en Ramon, trobaran a faltar les petites a casa, tot i que reconeix que ja tocava tornar a la rutina: “A mi m’agrada molt tenir les nenes per casa, així que per nosaltres també és difícil, però està bé que comencin una altra vegada el ritme del dia a dia.” L’altra cara de la moneda és la del col·legi. A l’escola andorrana de Sant Julià de Lòria estaven preparant aquest dia des del juliol, així ho va ratificar el director, Isaac Benchluch: “Els primers dies de tornada a l’escola són amb molta il·lusió. Des del mes de juliol que estem amb la cap d’estudis treballant per a aquesta tornada, amb nous projectes i idees per als nens.” Un dels aspectes a destacar del sistema andorrà és la inclusió cultural, i és que dels 330 alumnes que té l’escola de Sant Julià repartits en 17 aules alguns venen de països a milers de quilòmetres de distància. “El ventall de nens que venen és molt gran, n’hem tingut de tan lluny com el Brasil i la Xina, o de Tarragona”, va explicar Benchluch. Aquest curs que es va encetar ahir va comptar amb la incorporació de 15 noves matrícules estrangeres, el triple d’inscripcions que les nacionals.