Transport públic
Govern es marca el 2021 per tenir un bus més barat o fins i tot gratuït
El Govern i les adjudicatàries pacten diversos canvis en el servei
Intentar buscar una rebaixa important del preu del transport públic, però abans treballar perquè el servei sigui funcional i de qualitat. Aquesta és la proposta que va fer ahir el ministre Jordi Gallardo després de la reunió que va tenir amb les empreses concessionàries dels autobusos nacionals.
La intenció de Govern a llarg termini és rebaixar el preu del bitllet de bus ja que, fins ara, aquest no és un dels seus punts forts. “Encara que de mitjana el preu de l’autobús hagi baixat un 10%, no és un aspecte atractiu i la intenció és abaixar-lo encara més”, va dir Gallardo, que no es va voler mullar sobre si reduir-lo podria significar tenir transport públic gratuït: “De cara al 2020 serà difícil perquè el pressupost està gairebé tancat, però el 2021, quan tinguem una proposta més clara per fer una política de preu, ho podríem treballar. Volem fer del preu un aspecte atractiu, no sé si gratis o molt barat.”
Fins aleshores, des de Govern es vol apostar per ser referents en la qualitat del servei i dels autobusos: “Ara mateix busquem que l’atractiu sigui la qualitat del servei. Per fer un transport públic gratis primer hem de treballar per consolidar-lo. Si volem fomentar el transport públic hem de treballar en el preu, però també en el servei.”
Problemes en el servei
Justament aquest és l’aspecte que des de Govern es vol millorar ara mateix, i és que des de la implantació de les noves concessions i línies de bus que van començar el setembre passat, les queixes quant a horaris estan sent continuades. La gota que va fer vessar el got va ser les de les veïnes del Pas de la Casa que van estar diverses hores a la parada de bus esperant el vehicle. Tot, segons va explicar Gallardo, per un error humà: “El conductor que havia de fer la sortida del servei des del Pas la va fer des del centre i per això va haver-hi aquest desquadrament.” Per solucionar futures situacions similars, la reunió va decidir una sèrie de modificacions en les línies que s’implementaran entre demà i dilluns. La primera línia que presenta novetats és l’L1, la que fa el recorregut entre Sant Julià i la capital. Després dels suggeriments dels usuaris, s’ha ampliat l’horari de servei i la primera sortida es farà a les 6.30 a partir del carrer de la Unió. L’L3, que fins ara anava a Canillo, a partir de la setmana vinent serà una línia circular que farà Andorra la Vella i Escaldes per tal “d’apropar la zona alta d’Escaldes a un espai comercial com la capital”. Canillo, que deixarà enrere les dues tarifes per unificar-les en una, aspecte molt demanat per la població, no perdrà freqüència de busos, ja que l’L4, la que va al Pas de la Casa, passarà cada 30 minuts durant tot el dia, per tal d’evitar “que quan hi hagi cap imprevist la gent no hagi d’esperar tanta estona”. Els caps de setmana la línia també mantindrà la freqüència de 30 minuts a les hores d’entrada i sortida de la feina.
INDIGNACIÓ AL PAS DE LA CASA PEL SERVEI D'AUTOBÚS
Els usuaris que es desplacen diàriament al Pas de la Casa per anar a treballar van manifestar dilluns la indignació pels preus, els horaris i els retards de la línia d’autobús en un vídeo que van publicar a les xarxes socials, el qual es va fer viral. L’enregistrament es va realitzar a les 20.45 hores a la plaça de l’església de la població encampadana i hi apareixen quasi una vintena de persones que reclamen solucions a la problemàtica. Algunes de les persones que s’hi veuen van estar esperant el servei durant dues hores. El president de la Iniciativa Publicitària (Inpub), Jean-Jacques Carrié, va assenyalar el malestar de la gent per la situació que s’està vivint. “Tothom està molt enfadat. La gent s’ha mostrat públicament perquè vol que el bus torni al que era abans, que ja estava bé, i no entenc el motiu pel qual l’han canviat.” Les queixes dels treballadors s’estan donant d’ençà que el Govern va realitzar els canvis a les línies interurbanes el 2 de setembre passat. En aquest sentit, Carrié va destacar que el Pas ja té un problema per aconseguir mà d’obra i la situació de la línia no ajuda a solucionar-ho. “Falta gent per treballar i si, a més, ens trobem que hi ha dificultats per pujar i baixar i que el preu cada cop és més elevat, la gent no voldrà pujar aquí a dalt, el problema cada cop serà més gran i els usuaris ho veuen molt malament”. Tanmateix, el president d’Inpub va matisar que”si volem que la gent pugi al Pas de la Casa necessitem facilitats, i sobretot que els bitllets estiguin a un preu assequible per a la població”. I va fer un apunt sobre l’arribada de la temporada d’hivern, els temporers i els turistes. “Si ara ja ens trobem en aquesta situació no sé com estarem durant la temporada d’hivern amb la neu i les cues, sense tenir en compte els turistes i els temporers que venen a treballar.” També va afirmar que estan negociant el tractament de la línia. “Estem treballant en negociacions per realitzar canvis i, si pogués ser, tornar al servei que teníem abans.”