DIFERENCIAL
Els comerços del Pas acorden apujar el preu de venda del tabac
Els comerciants ho justifiquen perquè els fabricants els han reduït el marge de benefici
Malgrat que els comerciants de tabac ara es desdiuen (o matisen) que no volen un increment desmesurat del seu marge de benefici –com es va transmetre a través de la Unió dels Comerciants Andorrans del Tabac (UCAT) quan es va fer referència a un 20%–, el cert és que els punts de venda del Pas de la Casa i alguns del centre comercial del país han incrementat el preu de les marques Camel i Winston –es dona per segur que se n’afegiran més– perquè, segons diuen, els proveïdors també els han apujat el preu. En concret l’increment afecta 70 cèntims el cartró de Winston i 75 cèntims, el de Camel.
Fonts dels fabricants van explicar ahir que davant la perspectiva d’una major exigència dels punts de venda pel que fa al marge de beneficis han decidit reduir la comissió dels venedors, és a dir, el marge de benefici per als comerços, i per aquest motiu aquests ho han repercutit en el preu final que afecta el consumidor.
La qüestió sobre el marge comercial està d’actualitat des que la UCAT va reclamar aconseguir un 20%, molt per sobre del 10% que hi ha a França o el 8,5% d’Espanya. Des del Govern i els fabricants es considera aquesta demanda excessiva, que pot afectar de manera rellevant el diferencial de preus d’un producte que continua sent un reclam per als visitants, tenint en compte que un paquet a França ja costa prop de deu euros i a Espanya uns cinc euros.
El Govern ha instaurat un preu mínim inicial de venda al públic dels productes de tabac d’acord amb el que s’estableix a la disposició addicional de la llei aprovada al febrer que regula el preu del sector. Així, el preu mínim del cartró s’ha consensuat per unanimitat: 24,95 euros.
Amb referència a aquest augment de preus, el president de la UCAT, Raül Calvo, va explicar que després de l’aplicació del preu mínim dimecres els fabricants de tabac han apujat el preu de venda als comerciant, i per aquest motiu “alguns comerciants han decidit compensar-ho, ja que això fa que nosaltres perdem marge comercial en la venda al públic del producte”. Tanmateix, va destacar que des de l’associació estan intentant mantenir converses amb els fabricants perquè els respectin un marge digne. “Nosaltres no parlem d’un número o un altre, el que volem és que se’ns permeti sobreviure amb dignitat i tenir un negoci que sigui viable econòmicament”. També va afegir que si “els fabricants del producte poden fixar les seves tarifes al preu que vulguin, els comerciants poden actuar en conseqüència”. Tanmateix, va afirmar que abans de l’establiment del preu mínim, alguns productors ja havien anunciat que els apujarien el preu de cost.
D’altra banda, Calvo va manifestar que si els productors de tabac segueixen inflacionant els preus, els tabaquers es veuran obligats a limitar l’oferta, fet que tindrà una gran repercussió en el turisme comercial del país. “Teníem una mena d’acord que buscava que el diferencial fos atractiu per al client, però si tots els fabricants comencen a apujar preus nosaltres haurem de limitar-nos i tindrà conseqüències”.