Trànsit
L'ACA demana una solució específica per als cotxes del país a Barcelona
Els vehicles nacionals no disposen dels documents necessaris per passar el registre
L’Automòbil Club d’Andorra (ACA) no veu clara la nova normativa mediambiental que va impulsar l’ajuntament de Barcelona per limitar les emissions dels cotxes més contaminants, i és que tots els vehicles estrangers hauran d’inscriure’s en el registre nacional, pagant cinc euros, i annexant la fitxa tècnica del vehicle, document que no s’utilitza al Principat. “Ens demanen una fitxa tècnica per valorar si el vehicle compleix els estàndards europeus i de la DGT, però nosaltres no fem servir aquest tipus de document i hem d’estudiar encara quin podria ser l’equivalent”, va explicar Enric Pujal, president de l’ACA, que va aprofitar per instar l’executiu a treballar per buscar una solució concreta pel país: “El Govern hauria de posar-se en contacte amb els responsables per veure com podem adaptar aquesta situació”.
Per la seva banda, l’objectiu de l’organisme també és contactar amb el Reial Automòbil Club de Catalunya per veure quines mesures es podrien prendre: “Nosaltres el que farem és parlar amb el RACC per trobar una disposició específica per a un país com Andorra, que té un lligam molt més estret amb Catalunya que altres països.”
Tots els vehicles amb una matrícula que no sigui espanyola hauran de formar part d’aquest registre nacional si volen entrar a Barcelona, però els més perjudicats seran aquells dièsel més antics del 2005 i els de benzina del 2000, que no podran entrar a la ciutat més de 10 cops l’any. La mitjana d’edat del parc de cotxes del país és de vuit anys, però hi ha vehicles més antics que es veuran afectats. “Sí que hi ha cotxes més antics que es veuran afectats. No en sabem quants, però n’hi ha”, va especificar Pujal, que, conscient que la normativa és definitiva i que només hi ha dos mesos per trobar una alternativa, va acceptar que el futur passa per aquestes mesures: “A Europa s’està portant un nou model molt més sostenible. En el cas de Barcelona no podem canviar la regulació, així que haurem de veure com ens hi adaptem.”
La situació de cada territori és diferent, la infraestructura i el transport públic de Barcelona afavoreixen aques tipus de mesures que el que busquen es reduir la quantitat de vehicles al centre de la ciutat, iniciativa que per Pujal no es podria importar al Principat. “Els turistes que han de venir a Andorra ho han de fer per carretera i generalment en cotxe, per això crec que cobrar a aquesta gent no seria una bona política. Nosaltres estem en una altra situació”, va concloure.