Infraestructures

Ros acusa la Generalitat de voler crear una polèmica innecessària

L’ambaixador espanyol respon a la Generalitat i assegura que es manté el calendari previst i que els estudis podrien estar aprovats a final de l’any 2019

Ros acusa la Generalitat de voler crear una polèmica innecessàriaFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’ambaixador d’Espanya a Andorra, Àngel Ros, assegura que l’inici dels vols amb els sistema d’aproximació per GPS que permetrà operar vols amb baixa visibilitat a l’aeroport d’Andorra-la Seu manté la data d’inici prevista, és a dir, l’abril del 2020, ja que les proves de vols que es van fer el mes de setembre passat van ser satisfactòries. “Ara queden tràmits administratius que en principi estaran solucionats a finals d’any, principis del 2020”, va indicar Ros en declaracions al Diari.

Aquesta és la resposta que l’ambaixador dona a les declaracions que va fer també al Diari el secretari del Departament d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Isidre Gavín, que va posar en dubte el calendari fixat pel govern Espanyol, i en què també va qualificar d’“escenificació” l’actuació de l’ambaixador en les darreres reunions entre els governs andorrà i espanyol i els tècnics que estudien el projecte d’aquest tipus de vols. Unes reunions a la quals Gavín assegura que no van ser convidats.

Tot i que Ros diu que no vol qüestionar les paraules del secretari d’Infraestrtuctures català, considerant que “es podria generar una polèmica inecessària”, l’ambaixador va assegurar que a vegades hi pot haver entrebancs, tot i que “en un principi ara no n’hi hauria d’haver cap” i que s’ha d’entendre que malgrat que la Generalitat sigui propietària de l’aeroport, “les competències aèries les té el govern espanyol a través d’AESA (Agència Estatal de Seguretat Aèrea)” i que “Andorra és un estat sobirà i les relacions es fan entre estats”.

Proves a l’aeroport

Pel que fa a les darreres proves realitzades al setembre, Ros va explicar que a part dels resultats positius, també es va aconseguir reduir l’inclinació d’aproximació dels vols, passant dels 5 graus als 4,4 graus. “Segons els tècnics, arribar per sota dels 4,5 graus en l’inclinació dels vols significa que no s’ha de fer cap canvi als avions per poder aterrar”. D’aquesta manera, va assegurar que l’única tasca que queda és administrativa, amb la creació d’una comissió mixta formada pel ministeri de Defensa i el de Foment espanyols, que avalaran l’estudi creat pels tècnics d’AESA i Enaire (gestor de la navegació aèria).

Segons l’ambaixador, el calendari previst marca que a finals de desembre o principis del mes de gener, l’estudi podria estar aprovat per la comissió mixta. “Els estudis i proves més grans ja s’han fet, així que no hi hauria d’haver problemes perquè s’iniciessin els vols amb GPS l’abril del 2020”. També va apuntar que durant aquests mesos es farà una formació als controladors aeris de la Seu d’Urgell pel sistema GPS.

L’ambaixador va valorar positivament que el nou aeroport sigui el primer de l’estat espanyol que ofereixi vols amb aquestes característiques. A més, va assegurar que s’ha demostrar que en zones de muntanya, com és el cas de Suïssa, que també opera amb sistema GPS, és una tecnologia més “econòmica” “i té els mateixos resultat que d’altres sistemes operatius”.

Tot i les crítiques rebudes per part de la Generalitat de Catalunya, Ros també va valorar positivament que des del departament d’Infraestructures i Mobilitat posin de manifest el seu compromís d’impulsar els vols a l’aeroport de la Seu. “Estic segur que la Generalitat, com també el Govern andorrà, sabran fer una bona feina de comunicació i estratègies de màrqueting”.

El primer pas, segons l’ambaixador, és parlar amb les companyies aèries perquè tinguin interès a operar a la Seu. A més, després de valorar la cooperació entre governs, va assegurar que “no es pot entendre l’aeroport de la Seu, tenint en compte el nombre de població que hi ha a l’Alt Urgell, sense Andorra. El Principat és qui aportarà la massa crítica a la nova infraestructura”.

tracking