Reportatge
Cotxe compartit
Zipcar és l’aplicació que arriba per canviar el concepte de mobilitat al Principat amb un ‘carsharing’ que disposa de sis vehicles a compartir entre els usuaris
Compartir cotxe per controlar el nombre de vehicles del Principat, minimitzar problemes d'aparcament i reduir emissions de CO2. Aquesta és la línia que proposa Zipcar, la nova plataforma mòbil de carsharing que disposa de sis cotxes arreu de les parròquies centrals perquè tothom qui vulgui, pugui llogar el vehicle en qualsevol moment del dia i emportar-se’l allà on vulgui. “No tinc cap mena de dubte que el carsharing és el futur de la mobilitat”, va explicar Francesco Reguera, representant de l'aplicació i és que la plataforma es posa com a objectiu crear una xarxa de vehicles compartits per tot el país: “De moment només tenim sis cotxes entre Andorra la Vella, Encamp i Sant Julià, però ens volem expandir, comprar nous vehicles, alguns dels quals elèctrics i treballar també a les parròquies del nord.”
Fins al moment, l'aplicació només treballa amb la marca Renault i el preu per hora varia en funció del model. La tarifa del Clio és de 8,36 euros per hora en què s'inclou la benzina i 50 quilòmetres de recorregut. El Megane, en canvi, és més car, 9,40 euros.
L'altre punt fort de Zipcar és la digitalització del servei. Només tenint l'aplicació, no cal fer res més que conduir i és que la plataforma intenta fer el procés de lloguer al més senzill possible. L'usuari només ha d'entrar a l'aplicació, que a través de geolocalització li mostra el vehicle més pròxim, selecciona les hores requerides i a conduir. “Hem digitalitzat el cotxe perquè es pugui obrir a través de l'app, que no es necessitin claus ni instruments que es puguin perdre”, va afegir Reguera.
Zipcar és una nova metodologia de transport amb moltes bondats, però es reserva algunes mancances i és que ningú controla el cotxe més que els mateixos usuaris, per tant és molt important anar amb peus de plom i abans d'agafar-lo, la plataforma recomana inspeccionar possibles cops o desperfectes i notificar-los per poder reclamar el cost de les reparacions al responsable. “Els usuaris són responsables i nosaltres ens guiem pel que ens diuen. Si el cotxe està malament, un usuari no ho reclama i el seguent ho notifica, les responsabilitats aniran al primer”, va explicar Reguera que va reconeixer que aquest és un dels punts dèbils de l'aplicació.