Turisme
Un 50% menys de turista rus des de l'any 2015
L’encariment del viatge a causa de la devaluació de la moneda russa, la causa principal
El turisme rus que visita el Principat ha anat a menys en els últims anys, no només en nombre de visitants, sinó també en poder adquisitiu. Així ho van confirmar les associacions de comerciants i hoteleres que fixen la davallada al voltant del 50% en els últims quatre anys i és que el país ha passat de ser la destinació “amb més tirada” dins dels touroperadors de luxe de l’est a popularitzar-se entre la població amb un nivell de vida “més normal”. Andorra es destacava de les altres destinacions europees pels russos amb un alt poder adquisitiu perquè era “un lloc exclusiu on molts comerços els donaven un tracte de favor”. “Alguns venien als hotels i demanaven on podien comprar el rellotge més car del país. El tarannà del rus era de demostrar el seu poder econòmic, volia sentir-se exclusiu i es comprava coses de molt valor que moltes vegades deixava aquí”, explica Carles Ramos, president de la Unió Hotelera que va posar en relleu que, després que la destinació es popularitzés entre les classes mitjanes, la principal causa de la davallada del turisme rus és la devaluació de la seva moneda: “Ha canviat el tipus de turista que ens visita. Abans destacaven pel seu poder econòmic, ara molts són estudiants. El nombre de visitants i el nivell de despesa s’ha reduit prop del 40% i és sobretot perque, el 2015, el ruble rus va patir una davallada molt important i el que abans els suposava un viatge assequible, des de fa quatre anys els suposa un cost sis cops més gran”.
El turisme rus més fidel
Els turistes russos van venir en massa quan el ruble encara era una moneda forta. Les classes populars van veure en Andorra un destí amb un clima agradable i unes pistes d’esquí que, comparades amb les altres destinacions europees, tenien una relació qualitat preu molt assequible. El gran gruix d’aquesta gent, però va deixar de venir amb la devaluació de la seva moneda, no obstant això, els que segueixen venint, d’una classe entre la mitjana i l’alta, són un tipus de turista que agrada molt als hotelers ja que tenen la tradició de visitar el país entre una setmana i deu dies. “Abans podíem tenir prop de vuit habitacions de russos per setmana, ara en tenim entre dos i tres. S’ha de destacar positivament, però que és un turista bastant fidel, hi ha gent que ve cada any i ja busca la seva mateixa habitació. A més venen una setmana, setmana i mitja i sempre està bé que, si més no, ocupin habitacions”, va explicar Cristina Canut, presidenta d’Autèntics Hotels que també va acusar la fugida dels turistes d’alt poder adquisitu: “Els que tenen diners van a la platja a l’estiu i a l’hivern ja no venen aquí, marxen a altres llocs més cars d’Europa, demostren aquest poder econòmic que tenen”.
Els comerciants, afectats
La fallida de touroperadors de renom com Nathalie Tours és un altre mesurador que el turisme de l’est està en caiguda i algunes associacions de comerciants com els de l’avinguda Meritxell han hagut de canviar el model de negoci i adaptar-l’ho al nou turisme. “El públic que ve ara és de nivell mitjà i es dirigeix a un producte molt més econòmic que abans, un producte de marques massives. Hem hagut de readaptar el format de venda per no quedar-nos enrere”, va explicar Sònia Yebra, presidenta de l’associació de comerciants de l’Avinguda Meritxell. D’altra banda, la davallada del nombre i la qualitat del turisme rus no ha afectat en excés barris comercials no tan cèntrics com el de Riberaygua. “Nosaltres no hem notat gaire aquesta reducció del turisme perque tampoc venien massa per aquí, generalment es quedaven més per la zona de botigues de més luxe, pel centre. Els que venen aquí fan compres com les que han fet sempre, una classe mitjana que es gasta entre 100 i 150 euros”, va explicar Rosa Pascuet, presidenta de l’associació de comerciants.
L'ASSOCIACIÓ AUTÈNTICS HOTELS TITLLA EL PAÍS DE DESTINACIÓ 'LOW COST'
La crisi europea, la reducció del poder adquisitiu del turista i la devaluació de la moneda russa posa sobre la taula si un país com Andorra s’ha hagut de convertir en una “destinació low cost” per seguir acollint tot tipus de turisme. Segons l’associació Autèntics Hotels, el Principat ha deixat enrere el turisme de qualitat per acceptar visitants a qualsevol preu. “Els turistes consideren Andorra com un destí low cost, han deixat de considerar-ho com una destinació de luxe. Els hotels de pistes no treballen com voldrien, han de baixar molt el preu per ser competitius. Tenim una mala gestió, som un destí d’esquí molt bo i no ens valorem, els hotels ens hem de malvendre per poder tenir clients”, va explicar Cristina Canut, presidenta de l’associació que pateix per poder remuntar aquesta situació: “Ens hem convertit en un destí de poca qualitat i és molt difícil treure’s l’etiqueta”. Un punt de vista compartit per l’Unió Hotelera que, tot i això, creu que és més un problema del turista que del mateix país. “És cert que els turistes ja no tenen el mateix poder econòmic que abans, pero segueixen venint al país per esquiar al matí i comprar a la tarda. Seguim sent una destinació comercial”, va explicar Carles Ramos, president de l’associació que, tot i això, lamenta que Andorra no estigui a l’alçada d’altres destinacions de luxe: “No donem la talla pel que fa al turisme de luxe. La gent amb diners ja no ve, ja no som atractius per a ells. Prefereixen gastar-se els diners a Canes, Eivissa i altres llocs amb més glamur”.