BANCA
La xarxa de caixers s'unifica en la marca Andorran Banking
S’integraran a Andorran Banking excepte aquells que estan instal·lats a les diverses oficines bancàries del país
Andorran Banking (associació de bancs) i les cinc entitats bancàries d’Andorra estan treballant en la reestructuració de la xarxa de caixers a tot el país sota les premisses d’estalvi, eficiència, evitar duplicitats i que els clients segueixin rebent el mateix servei i no percebin aquest canvi. Des de fa tres anys qualsevol client d’una entitat bancària pot retirar diners d’un caixer d’una altra entitat sense que se li carregui cap comissió quan el reintegrament no és a crèdit, sinó directament del seu compte. Aquesta decisió va ser adoptada per Andorran Banking el 2015, només afecta els reintegraments a dèbit i inclou la xarxa de més de 145 caixers automàtics des dels quals es pot retirar efectiu a dèbit sense cap cost. Segons va explicar llavors l’associació que representa els bancs, la iniciativa s’emmarcava en la línia de treball per aplicar mesures que facilitin les transaccions amb les targetes de crèdit i així fer més pròxim el servei de la banca. Ara es fa un pas més i tots els caixers quedaran unificats sota la marca d’Andorran Banking –amb l’excepció d’aquells que estan instal·lats a les mateixes oficines bancàries–, de manera que els caixers que quedaran operatius seran noranta Malgrat aquesta reducció, el procés ja està en marxa i la intenció és que la reestructuració passi desapercebuda per als clients, ja que deixaran d’operar aquells caixers que es troben replicats o duplicats en una mateixa zona. La reestructuració té com a objectiu reduir els costos, ja que cada caixer automàtic suposa una despesa anual mínima de 10.000 euros, mentre que la seva vida màxima de funcionament pot arribar fins a un màxim de sis anys, tenint en compte la ràpida transformació que experimenta la tecnologia, que obliga a una modernització constant.
Condicionants
A banda de la duplicitat, hi ha altres factors que incidiran a l’hora de decidir quin caixer se suprimeix, com ara la vigència del lloguer o el tipus de tracte que es té amb el propietari del lloc on es troba l’expenedor. La majoria són caixers que estan situats en supermercats, benzineres o al mateix carrer, en zones on el client de qualsevol banc del país pot trobar més d’un caixer automàtic a prop. Tant les entitats com Andorran Banking tenen molt en compte que en cap cas la transformació ha d’anar en detriment del servei que rep actualment el client, ja que aquest tindrà una àmplia xarxa repartida per tot el país i únicament trobarà a faltar aquells caixers que estan duplicats i que per tant no són necessaris. Totes les zones d’Andorra estaran cobertes com fins ara malgrat que es redueixi el nombre de caixers automàtics.
121 MILIONS D'EUROS EN PROJECTES DIGITALS
Andorran Banking, a través de la seva plataforma Andorran Banking Observatory, ha elaborat un informe que recull els indicadors sobre la transformació digital. L’informe revela que en els últims cinc anys el sector bancari andorrà ha invertit més de 121,3 milions d’euros en projectes digitals, sobretot per modificar l’arquitectura tecnològica de les empreses, avançar en la digitalització dels canals de comunicació, i fer evolucionar la banca electrònica, per oferir el màxim de serveis en línia i per millorar la identificació segura. Aquesta important inversió ha anat en paral·lel amb l’increment dels usuaris digitals de les cinc entitats del país, que han augmentat un 45,7% des del 2014. Una altra de les xifres és l’espectacular creixement que han experimentat els usuaris d’aplicacions mòbils, del 356,8%.