Aposta per l'aviació

Andorra perd milions per no tenir autoritat d'aviació civil

Andorra deixa de recaptar diners pel sobrevol i les taxes de matriculació d’aeronaus

Andorra perd milions per no tenir autoritat d'aviació civil

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La Cambra de Comerç està plenament convençuda de la necessitat de tirar endavant el projecte per construir l’aeroport nacional a la zona de Grau Roig. Fonts de la institució indiquen que tot són avantatges, que tenen el suport del Govern i de les persones i entitats afectades, i que les condicions són favorables per als avions, segons els estudis que han fet tècnis francesos. Hi ha un tema per resoldre del qual ningú ha parlat. I és vital. Andorra necessita crear una autoritat d’aviació civil. De fet és més imprescindible del que sembla: fa anys que es discuteix sobre l’heliport i sense aquest organisme no és possible posar en marxa aquesta instal·lació tan controvertida perquè és la que haurà de donar el vistiplau a l’equipament. Sinó, haurà de ser Aviació Civil d’Espanya, França o Portugal qui faci aquesta tràmit de validar que l’heliport o aeroport compleixen amb les mesures de seguretat per tramitar-lo a l’EASA (Agència de la UE en seguretat aèria) i que aquest organisme internacional certifiqui que tot és correcte. Durant tot aquests temps Andorra està deixant d’ingressar una suma important de diners, d’una banda perquè no pot matricular aeronaus i els pilots ho han de fer en altres països pagant una taxa anual, i la segona font d’ingrés –aquesta també aportaria milions– fa referència al permís pel sobrevol de l’espai aeri andorrà, que segons experts en aeronàutica suposarà una partida molt gran. Andorra és ruta obligada de trajectes importants com Londres-Barcelona o amb destinació a països africans. EASA i Eurocontrol són els dos organismes que fixen les rutes aèries que han de ser respectades per les companyies i Andorra és un pas important d’avions. Per tant, mentre no existeixi una autoritat d’aviació civil es perd una quantitat important de diners que s’estalvien les companyies. Quan el país disposi d’un registre d’aviació civil i l’autoritat d’aviació civil, podrà reclamar el pagament pel sobrevol a les companyies, que estan obligades a seguir les rutes que estan marcades a nivell internacional i no poden modificar el trajecte. Un reputat expert en aeronàutica i pilot recorda que hi ha vigents dos lleis sobre aviació, dos pilars que faciliten que el país pugui tenir l’heliport i l’aeroport nacional. Ara cal l’autoritat d’aviació civil que verificaria que les futures instal·lacions compleixen les normatives i ho tramitaria a EASA, però en la situació actual una de les possibilitats és buscar el suport de l’Autoritat d’Aviació Civil Europea.

PETITA ESTRUCTURA

L’expert precisa que l’autoritat d’aviació no implicarà per a Andorra una estructura gaire gran. Un exemple és el cas de San Marino on treballava un enginyer-tècnic en aviació i funcionaris. “Amb quatre o cinc persones es pot gestionar aquest organisme”, afirma. El 2013 una delegació de la Cambra amb l’ambaixador Enric Tarrado van fer una visita a San Marino, tenint en compte que és un cas similar a Andorra. Van quedar encantats, ja que tot i no tenir aeroport tenia resgistrats més de 150 avions de clase 4 de transport, que aportaven a les arques públiques una petitat fortuna cada any: 45 milions d’euros. Marc Forné va impulsar una llei el 2001 sobre registre d’aviació civil que està en via morta perquè no s’ha redactat un reglament que permeti aplicar-la. La pregunta és clara: sense aviació civil qui es farà càrrec de l’aeroport? El tema del sobrevol és competència de l’organisme Okabi. Andorra té la sort que al nord-est de Canillo (Comapedrosa) hi ha un punt de ruta (GPS) que és pas obligat dels avions que van direcció França, la qual cosa atorga a Andorra el dret de sobrevol.

GALLARDO VIATJARÀ A SAN MARINO I MÒNACO PER VEURE ELS SEUS MODELS

El ministre de Presidència, Economia i Empresa té previst un desplaçament a San Marino i Mònaco per desplegar l’autoritat d’aviació civil a Andorra. “Entenem que un model replicable pot ser el que tenen a San Marino i Mònaco per mida de país. Té sentit que la fem com la seva i no com a països grans”, va comentar al Diari. Gallardo comparteix la necessitat de tenir una autoritat d’aviació civil per tot el tema de gestió d’heliport i aeroport, i va remarcar que la Cambra de Comerç ha fet aquesta demanda per autoritzar escoles d’aviació i “perquè la Cambra sempre demanava poder matricular avions a Andorra i que això generi diners addicionals al país i, per descomptat, si mai tenim un aeroport o heliport necessitem una autoritat d’aviació civil”. No hi data però el viatge serà el primer trimestre del 2020, va avançar el ministre. Un altre dels punts que van qudar pendents i que explica una de les persones implicades en el projecte, és que un vicepresident d’Airbus es va interessar a matricular a Andorra una flota d’uns nous hidroavions, els Beriev Be-200, fabricats a Rússia però amb motors d’Airbus. La idea era fer una zona franca a la Seu com a base per a una part d’Europa però registrats a Andorra.

tracking