Els dièsel i els elèctrics fan disminuir les matriculacions de vehicles nous
Les matriculacions de vehicles cauen prop d’un onze per cent
Les vendes de cotxes cauen per primer cop en els darrers anys. L’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA) xifra el descens de les matriculacions dels cotxes nous en un 10,9%, que en valors absoluts vol dir que s’ha passat de 2.613 del 2018 a 2.329 venuts durant el 2019. Pel president del gremi de venedors de cotxes, Xavier Calvís, pot ser a causa que “amb els diferents canvis de les normatives de les emissions la gent acaba sense saber què comprar”. Entre aquests casos hi ha els vehicles de gasoil, dels quals Calvís va dir que “han espantat tant la gent amb el dièsel que ara no els volen”, i va recordar que “els motors actuals de gasoil poden entrar a tot arreu”. No obstant això, hi ha diferents factors que poden explicar la caiguda de vendes i per què la gasolina ha estat l’única tecnologia que ha aguantat. En aquest sentit, cal recordar la polèmica generada respecte als cotxes que podrien entrar a Barcelona. A la capital catalana recentment s’ha implantat un sistema de limitació d’emissions que també afecta els vehicles andorrans; el departament de Mobilitat és qui ha fet les negociacions al respecte amb l’Autoritat Metropolitana de Barcelona per definir de quina manera caldrà fer les acreditacions dels vehicles.
Frenada de l’elèctric
Tot i el context favorable, els vehicles elèctrics, els híbrids i els híbrids endollables tampoc s’han escapat de la tendència de vendes a la baixa. En concret, el cotxe elèctric ha passat de 69 el 2018 a 36 l’any passat, que suposa un descens del 48%. Pel que fa als híbrids endollables, la baixada és encara més accentuada i s’ha passat dels 45 de l’exercici 2018 a només 17 en el passat. Dit d’una altra manera, les adquisicions han caigut gairebé un 63%. Un dels factors principals que han pogut fer tirar enrere els consumidors és el cost. “El preu fa que la gent no es decideixi per aquest tipus de vehicles”, comenta Xavier Calvís. Entre un model de gasolina i un de plenament elèctric la diferència de preu pot arribar als 3.000 euros. Quelcom similar passa amb els que empren els motors híbrids i els híbrids endollables. Una altra de les problemàtiques és la dels punts de recàrrega, ja que els que es poden trobar a l’hora de fer viatges llargs s’estimen insuficients veient l’autonomia que tenen les bateries dels models actuals. Aquest fet és un dels exemples que fan que “la gent no confiï encara en aquesta tecnologia”. Finalment, i tot i l’aposta que des del Govern es vol fer per la mobilitat elèctrica, els canvis que l’executiu anterior va fer al pla Engega també han impactat negativament en les vendes. “El canvi en el pla ha pogut influir; per exemple en els híbrids les ajudes han baixat en mil euros”, va explicar el president de l’AIVA. Cal recordar que el darrer Govern Martí per al bienni 2019-2020 va rebaixar el pla que s’havia impulsat durant el 2018, i al descens de les ajudes econòmiques s’hi va afegir un topall del 35% del preu total, i “aquest fet pot fer que el comprador s’ho repensi”, reflexiona Calvís. A banda del descens en les ajudes econòmiques, un altre dels beneficis que els cotxes elèctrics van perdre en el canvi del pla Engega va ser la gratuïtat en el pas pel túnel d’Envalira. El ministre d’Economia, Gilbert Saboya, va xifrar el cost d’aquesta mesura en 37.000 euros i que s’havia de deixar d’aplicar per “la voluntat de sostenibilitat pressupostària”.