infraestructues
El comprador de les accions del túnel d'Envalira pagarà 60 milions
L’empresa de gestió d’inversions Net de Gerrers, originària de València i que s’ha establert al país, aporta 17,5 milions i Crèdit Andorrà finança la quantitat restan
L’operació de compra de la totalitat de les accions del Túnel d’Envalira suposarà prop d’uns 60 milions d’euros. La companyia Net de Gerrers, originària de València i dedicada a la gestió d’inversions, és qui es fa amb el control de la infraestructura, fins ara en mans de Globalvia (en un 80%) i de les entitats bancàries Andbank i BBVA (amb un 10% cadascuna). De fet, ho és la branca andorrana (NdG Envalira Invest, segons va informar el Govern), ja que l’empresa s’ha instal·lat al país amb autorització d’inversió estrangera. Segons fonts coneixedores de l’operació, Net de Gerrers aporta un capital de 17,5 milions d’euros procedent de diferents family office valencians. Crèdit Andorrà finança els aproximadament 41 milions restants. L’operació, però, encara no està tancada. Les dues parts van assolir l’acord a principis de la tardor però aquest necessitava l’aval del Govern en tractar-se d’una infraestructura amb contracte de concessió administrativa. El consell de ministres, a proposta del titular d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va donar l’aval la setmana passada. L’oficialització del traspàs d’accions encara resta pendent de la formalització davant notari. Fonts properes als compradors van indicar que en un parell de setmanes podria haver-se tancat ja l’operació. El contracte de concessió del Túnel d’Envalira es va signar l’octubre del 1998 –uns dies abans s’havia constituït la societat Túnel d’Envalira S. A.– Llavors, els accionistes eren Cubiertas, Entrecanales, FCC, Banca Reig i BBV. Amb els canvis de composició de les diferents companyies, actualment els propietaris dels títols són Globalvia, Andbank i BBVA. Els primers són fruit de la unió d’FCC i Bankia l’any 2007. A partir del 2011 s’inicia un procés de captació de capital i arriba de la mà de fons de Canadà, Holanda i Regne Unit. Avui aquests fons (OPTrust, PGGM i USS) són els propietaris del 100% d’accions de la companyia després que el 2015 exercissin el dret d’adquisició preferent. Globalvia gestiona infraestructures (majoritàriament autopistes i ferrocarrils) en 7 països, entre els quals Andorra. Però fa uns mesos la companyia va prendre la decisió de desprendre’s de les accions atès que, segons fonts consultades, el túnel d’Envalira no casaria amb la cartera d’infraestructures que explota actualment, de major dimensió, i l’estructura de negoci. Va rebre una mitja dotzena d’ofertes i la de Net de Gerrers va ser la que van considerar més atractiva. El finançament de Crèdit Andorrà té com a garantia el que encara resta de concessió. Són cinquanta anys, dels quals ja han transcorregut 22, ja que es compta a partir del 1998 (quan es va signar el contracte) malgrat que el túnel no va es va obrir a la circulació fins al 2002. La fi de la concessió, doncs, arribarà el 2048. Les accions es venen en la seva totalitat, i Andbank i BBVA també es desfan dels seus títols. El Govern va manifestar, en comunicar l’aval a l’operació, que el canvi de mans no suposarà cap canvi ni en funcionament ni en tarifes. L’executiu manté el poder sancionador en cas d’incompliments del contracte.
LA MINORIA A CANILLO RECELA DE SER PART DE L'ACCIONARIAT
Martí Pons - Canillo El conseller a la minoria i portaveu del grup Objectiu Comú, Albert Torres, va explicar ahir al Diari que a hores d’ara l’equip comunal, no hauria donat informació ni les dades sobre la possible entrada de Canillo a l’accionariat del túnel d’Envalira. A més va afegir que desconeix “l’interès que hi ha darrere”. Torres va al·legar que “no hi trobem sentit que el comú vulgui entrar a l’accionariat, ja que hauria de ser el Govern qui ho hauria de fer”. A més, va voler posar en dubte la rendibilitat econòmica que pugui tenir la infraestructura. “Una societat o una empresa si funciona i és rendible normalment la vol conservar i no la vol vendre. Per tant, això vol dir que segurament no hi ha rendibilitat”. Per contra, el cònsol major, Francesc Camp, va al·legar que a hores d’ara estan estudiant el projecte i que “primer ha de ser la majoria qui ha de prendre la decisió si vol tirar endavant o no amb l’accionariat” i que un cop presa, “se’ls comunicarà a la minoria”. Camp també va voler refermar que “hi ha una rendibilitat en el túnel”. El portaveu, Eric Jover, en la roda de premsa posterior al Consell de ministres, va explicar que el Govern en aquests moments no té res a dir fins que no hi hagi una petició formal per part del comú canillenc per entrar a formar part de l’accionariat del túnel. Va assegurar que l’executiu vetllarà en tot moment pel sistema tarifari del túnel i que amb el canvi d’accionariat no hi haurà afectacions pel que fa a les tarifes, als treballadors ni a l’obertura de barreres.