connexions aèries
La Generalitat descarta vols regulars a l'aeroport de la Seu
L’objectiu actual és cridar l’atenció dels turoperadors per incorporar en els seus paquets de neu la infraestructura de la Seu
L’aeroport de la Seu d’Urgell fonamentarà la seva activitat econòmica en el turisme que vingui arran dels viatges organitzats pels turoperadors en vols xàrter. És un dels nous mercats que obrirà el nou sistema d’aproximació GPS que hauria d’estar en funcionament a finals del mes d’abril, segons va explicar al Diari el director d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, que va destacar que s’està seguint el calendari pactat i que l’objectiu és començar amb les formacions als treballadors en les pròximes setmanes. “En principi, la maniobra està prevista per al 23 d’abril. De moment, tots els informes han estat validats i estem preparant les formacions dels treballadors”, va dir. Amb l’arribada del nou sistema d’aproximació per GPS, l’aeroport d’Andorra-la Seu serà el primer de l’Estat espanyol que només operi amb aquest servei, un avantatge competitiu que cridarà l’atenció dels turoperadors que a hores d’ara decideixen aterrar abans a Barcelona o a Lleida que a la Seu per la meteorologia. “Hem necessitat un nombre més gran de tècnics per incorporar aquest sistema, però esperem que serveixi per desestacionalitzar l’aeroport, és a dir, que no només vinguin a l’estiu amb bon temps, sinó que també aterrin en condicions meteorològiques adverses”, va explicar Candela, que va admetre que mantenen contactes amb turoperadors per oferir la pista per aterrar els avions que porten turistes a les pistes d’esquí. “Tenim un avantatge i és que els turoperadors venen paquets d’esquí aterrant a Barcelona, a dos hores i mitja d’Andorra, i nosaltres els podem oferir una localització més propera”, va dir. Així doncs, els operadors de la infraestructura esperen que la principal activitat comercial de l’aeroport sigui els vols xàrter operats amb la finalitat d’aportar turistes en l’època d’hivern, temporada alta al país que no pot treure rendiment de l’espai per les condicions meteorològiques. Tanmateix, creuen que els vols comercials regulars són un objectiu que s’ha de posar l’aeroport, però que ara per ara és una meta a llarg termini. “Esperem més vols corporatius i un increment dels xàrter. Si tenim una aerolínia que vol fer vols regulars, perfecte, però ara no estem en aquest estadi”, va afegir Candela. L’aeroport està enllestint els últims aspectes de la seva remodelació i un d’ells és la construcció d’hangars. Fins al moment, se n’han aixecat 18 i la gran majoria venen d’inversions privades que veuen en la Seu una oportunitat de tenir l’avió prop d’un país turístic com el nostre. “Nosaltres oferim la superficie i cobrem l’espai, els 18 hangars que s’han aixecat són de propietat privada i bona part d’ells són d’una comunitat de pilots andorrans que ara tenen la possibilitat de tenir els seus avions molt més a prop de casa”, va concloure Candela.
MENYS VOLS EN TANCAR UNA ESCOLA
L’aeroport de la Seu d’Urgell va acumular l’any passat 3.957 vols, una xifra que es va veure reduida respecte les dades de l’any 2018 quan es van quantificar 4.669 operacions. 712 vols menys que, segons Aeroports de Catalunya, l’organisme gestor de la infraestructura, es deuen al tancament d’una escola de pilotatge que estructurava les pràctiques a l’Alt Urgell: “La diferència és perquè l’escola de vol La Plana que hi havia ha tancat de manera temporal i això fa baixar el nombre d’operacions.” Tot i això, Jordi Candela, director de l’organisme, és positiu amb l’arribada del GPS i espera un increment “considerable” de l’activitat aeroportuària.
UN ESTUDI ALERTA DELS EFECTES NEGATIUS EN L'ECONOMIA LOCAL
Un estudi publicat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) aquesta setmana alerta dels possibles efectes negatius que pot tenir en l’economia local el fet que els aeroports que donen accés al territori focalitzin els seus esforços a atraure turistes de temporada a través de vols xàrter organitzats per operadors turístics. En la mateixa investigació, encapçalada pel professor d’Estudis d’Economia i Empresa de la UOC Pere Suau-Sánchez, s’analitza el cas de l’aeroport de la Seu amb Andorra i s’hi destaca que en els “aeroports de muntanya”, la majoria del trànsit aeri és de vols xàrter i que aquests tipus de paquets turístics aporten “pocs beneficis per a l’economia de la regió”. El problema que registren les zones de muntanya com Andorra és que l’activitat econòmica és estacional, és a dir, es concentra en èpoques de l’any com l’hivern. Això genera inestabilitat en l’economia i redueix la qualitat de vida dels habitants. El que destaca l’investigador és que els vols xàrter accentuen aquestes dinàmiques i, tot i ser necessaris per dinamitzar l’economia en temporada alta, fan que “desapareixi qualsevol rastre d’activitat turística durant la baixa”. L’estudi conclou que aeroports de muntanya com el de la Seu haurien d’atraure també vols programats que “es poden allargar més enllà de la temporada d’esquí” i poden donar servei “no només al turisme, sinó també a altres activitats complementàries i a empresaris” que millorin de forma global la situació econòmica de la regió i la població. Consideren que les rutes més òbvies serien a Madrid i Palma de Mallorca.