infraestructures

El GPS ha costat 200.000 euros a l'aeroport d'Andorra-la Seu

Les aeronaus hauran d’invertir 100.000 euros per poder-lo utilitzar

El GPS ha costat 200.000 euros a l'aeroport d'Andorra-la Seu

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La possibilitat de realitzar aterratges i enlairaments amb l’ajuda del sistema d’aproximació via GPS a l’aeroport d’Andorra-la Seu serà un gran pas endavant amb el qual la Generalitat espera incrementar de forma important el trànsit aeri de la infraestructura. El sistema permetrà incrementar entre un 10% i un 15% els dies de l’any operables des de la capital de l’Alt Urgell. Un sistema que hauria d’entrar en funcionament el 23 d’abril vinent, un cop la maniobra consti en la Publicació d’Informació Aeronàutica (API) de l’aeroport de l’Alt Urgell. Després de quatre anys de procés, que la infraestructura disposi d’aquesta tecnologia ha suposat, segons el departament català de Ter­ritori, una inversió de 200.000 euros, repartits entre els vols de calibratge, l’estudi de tot el sistema, la reubicació dels diferents sistemes de radioajuda de l’aeroport i la formació de personal d’Aeroports de Catalunya. Perquè sigui una realitat, els controladors aeris locals i les tripulacions de les empreses o companyies que hi vulguin operar hauran de realitzar formació específica sobre el nou sistema i les aeronaus s’hauran de sotmetre a adaptacions per poder utilitzar la nova tecnologia, un tràmit que les empreses que utilitzen actualment la pista calculen que suposarà “una inversió superior als 100.000 euros” per nau, segons Manel Camps, del Teu soci Aeri, companyia d’aerotaxis que opera a la Seu i que disposa de dos reactors Cessna Citation II, amb capacitat per a vuit persones. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat del departament de Ter­ritori, Isidre Gavín, va assegurar aquesta setmana que hi ha “un gran nombre d’empreses i companyies de transport de passatgers pendents d’iniciar els seus projectes” a la Seu un cop entri en funcionament el GPS, si bé va reconèixer que les de vols regulars “no tenen gaire visibilitat ara per ara”. En aquest sentit, Gavín va considerar que “el creixement de l’activitat serà gradual” i va descartar “una explosió immediata” de l’aeroport. La maniobra d’aproximació a través de GPS està basada en un sistema de navegació per satèl·lit, que estableix un guiatge precís de l’aeronau i que en condicions de mala visibilitat permet al pilot tenir visió de la pista per finalitzar l’aterratge.

tracking