obres públiques

Les obres per restaurar la zona de la Portalada costaran 5 milions

El Govern obre el concurs públic per licitar els treballs a la zona de l’esllavissada

Les obres per restaurar la zona de la Portalada costaran 5 milions

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Les obres d’estabilització i protecció de la zona de la Portalada començaran aquest any i tindran un cost aproximat de cinc milions d’euros. Els treballs, que duraran prop de 12 mesos i que haurien d’estar enllestits el 2021, consistiran a assegurar el talús que es va ensorrar i a construir un mur pantalla de gairebé 10 metres d’altura que limiti i protegeixi la carretera general 1. Així ho va anunciar ahir el ministre portaveu, Eric Jover, en la roda de premsa posterior al consell de ministres, en què es va acordar que l’executiu obrirà les pròximes setmanes un concurs nacional públic per licitar les obres de rehabilitació, protecció i estabilització de l’espai, i que les empreses tindran fins al 19 de març per presentar les ofertes. La delicada situació de la zona i el risc de noves esllavissades davant pròxims episodis de pluja o neu fa que l’executiu hagi decidit tirar endavant les obres abans d’aprovar els comptes de l’Estat. “Atesa la urgència per efectuar els treballs, el Govern considera convenient licitar-los abans de l’aprovació dels pressupostos del 2020”, va explicar Jover, que va especificar els treballs a fer en un peu per estabilitzar la part submergida del mur de sosteniment de la carretera, substituir els ancoratges provisionals pels definitius a la part superior, estabilitzar amb una escullera el talús de la zona nord i, per últim, la construcció d’un nou mur que limiti amb la carretera i que tingui entre cinc i nou metres d’altura. Tot això, segons l’estimació que fa l’executiu, tindrà un cost de 4,4 milions d’euros que, sumats als 500.000 que es va gastar el ministeri durant l’any passat per assegurar provisionalment la zona, i les despeses indirectes relacionades amb el personal d’emergències que fa vigilàncies contínues, fa que les obres a la Portalada costin prop de cinc milions d’euros. A més, els treballs es duran a terme entre el 2020 i el 2021.

Qüestió de responsabilitats

El responsable que haurà de fer front als cinc milions per rehabilitar la zona de l’esllavissada segueix sent una incògnita. Fins al moment, els serveis jurídics de Govern eren els encarregats d’estudiar i decidir si la responsabilitat requeia en la família Cachafeiro com a propietària del terreny o, pel contrari, era el comú qui havia de fer front a les despeses ocasionades. Després de no trobar culpables, el ministre Jover va anunciar que el que farà l’executiu és “passar totes les despeses a l’asseguradora i ella decidirà a qui ha de portar a la Batllia”. Qui s’acabi fent responsable de la rehabilitació de la Portalada es trobarà que el cost previst per enllestir i assegurar la zona s’ha incrementat a més del doble, ja que les últimes declaracions que va fer el titular de la cartera d’Ordenament Territorial al setembre destacaven que el pressupost seria de prop de dos milions d’euros, menys de la meitat dels cinc que s’estimen ara. La zona de la Portalada que va patir l’esllavissada l’agost passat es troba actualment en nivell de seguretat dos, que vol dir que el cos de policia i el de bombers fan seguiment i vigilància del territori durant el dia. El problema amb el qual es troba l’executiu és que el terreny és molt poc ferm i pateix petites esllavissades constants, fet que provoca que s’hagi de fer una acció resolutiva a curt termini, és a dir, que es comencin els treballs al més aviat possible. És per això que l’objectiu del Govern és licitar les obres a mitjan any i enllestir-ho en 12 mesos. El que no va detallar el ministre portaveu és què farien amb el magatzem del comú de Sant Julià que hi ha a la zona afectada. Davant la incertesa de l’executiu, el cònsol major lauredià va explicar que una de les possibles solucions seria traslladar-lo a un ter­reny propietat del comú o exercir el poder de cessió de terrenys privats, per localitzar la infraestructura. D’altra banda, el consell de ministres també va aprovar la licitació d’unes obres d’amplada de la via a la CG-5 a l’altura d’Arinsal. “Treballem per millorar les connexions entre Erts i Arinsal”, va explicar Jover, que va detallar que els treballs consistiran a ampliar la voravia a tres metres amplada, crear un carril bici i fer la carretera molt més segura.

EL RELAT

La zona de la Portalada va patir una esllavissada el 10 d’agost a les sis de la matinada que no va provocar cap dany personal.

La carretera general 1 va estar tallada diversos dies davant el perill de nous despreniments.

La caiguda de rocs va arribar a la planta baixa del Punt de Trobada, que va patir destrosses al mobiliari.

La propietat de la zona resideix en la família Cachafeiro i l’objectiu era aixecar un centre comercial que mai es va acabar fent.

Es van començar les obres per fer l’edifici, però els treballs es van aturar i es va estabilitzar la zona de forma provisional.

Es va alertar que el talús no era prou estable, però no es va fer cap actuació preventiva.uLa previsió inicial era que el cost de les obres fos de prop de dos milions d’euros.

El Govern va fer un primer mur de fusta que es va veure afectat per una de les constants caigudes de rocs.

L’executiu passa la factura dels treballs a la seva companyia asseguradora, que serà la que haurà de reclamar als que es conside­rin responsables de l’esllavissada, que encara no s’han determinat.

Les obres per restaurar la zona de la Portalada costaran 5 milions

tracking