Mobilitat

L'ACA critica els canvis en les alertes per neu

Pujal diu que confon els turistes perquè no segueixen els patrons utilitzats als països veïns

L'ACA critica els canvis en les alertes per neuFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’Automòbil Club (ACA) creu que l’actual sistema d’alertes cromàtiques per neu a les carreteres genera confusió entre els turistes estrangers que visiten el país durant la temporada d’hivern, i demana que es modifiqui la regulació per seguir el mateix patró que els països fronterers. Segons va explicar al Diari el president de l’associació, Enric Pujal, el canvi que va fer el servei de Mobilitat per a aquesta temporada que elimina el color verd i inclou el taronja aporta més problemes que solucions als conductors: “Modificar les alertes cromàtiques aporta certa confusió, sobretot als que venen de fora que tenen un sistema diferent. Els andor­rans ho tenim prou clar, però tot plegat provoca més problemes i confusió que cap altra cosa.” El sistema d’avís per neu a les carreteres del país es va mantenir igual durant els últims 20 anys, però per a aquest hivern, el cap de l’àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, va voler extremar les mesures de seguretat, desterrar l’alerta verda, que no suposava cap afectació per a la circulació, i incloure una fase enmig de la groga i la vermella que obliga a muntar cadenes, tot i portar pneumàtics de contacte als vehicles de més de 3.500 quilos. Aquesta nova alerta taronja és la que alerta l’ACA que suposa desviar-se de la regulació que hi havia fins ara, que era la mateixa amb la qual treballen Espanya i França. “S’ha sobreregulat el tema de la neu a les carreteres, s’ha dividit tot molt i posar tantes categories pot provocar problemes als turistes que ens visiten”, va apuntar Pujal, que a més va posar en dubte la seva utilitat: “Aquest any ja hem tingut la primera gran nevada i va ser tot un caos. Aquell dia les alertes no van ser gaire efectives.” L’objectiu que perseguia el servei de Mobilitat per actualitzar el protocol d’alertes de la neu era millorar la comunicació entre els cossos de seguretat i el COEX, l’únic organisme amb la potestat d’activar i desactivar alertes de circulació, a l’hora d’actuar en cas de nevada.

EL TARONJA I EL VERD, LES DIFERÈNCIES AMB ALTRES PAÏSOS

El sistema d’alerta per nevades al Principat consisteix en quatre colors: el groc, el taronja, el vermell i el negre. Cadascun d’ells comporta una sèrie de restriccions i el COEX els implementa en funció del gruix de neu que hi hagi a la carretera. L’avís inicial i més habitual és el groc, que implica l’ús obligatori de pneumàtics de contacte. El següent és el taronja, que implica que hi ha gel a la carretera i obliga a l’ús de cadenes, inclús per sobre dels pneumàtics de contacte, a vehicles de més de 3.500 quilos. El vermell suposa l’ús de cadenes en tots els vehicles i el negre és quan la carretera està impracticable i es denega la circulació a tots els cotxes. En canvi, a Espanya les alertes comencen per la verda, seguida de la groga, la vermella i la negra. Més enllà del color verd que indica l’inici d’una nevada, la diferència és que al Principat a partir del taronja els vehicles han de portar cadenes inclús sobre les rodes de contacte, mentre que als nostres veïns no és obligatori utilitzar les dues proteccions.

tracking