telecomunicacions
Andorra Telecom guanya 33 milions el 2019
Els guanys haurien estat de 24 milions, quatre més dels projectats, sense la venda de les participacions a l’espanyola Avatel
Andorra Telecom tancarà el 2019 amb 33 milions d’euros de benefici després d’un any que ha estat “extraordinari” des del punt de vista financer amb la venda de la participació que l’operadora tenia a l’espanyola Avatel. Sense aquesta operació, els resultats d’Andorra Telecom haurien estat de 24 milions d’euros, quatre més dels projectats inicialment. “Hem aconseguit estalviar tres milions de les despeses que teníem previstes, hem ingressat un milió més del projectat en la facturació a clients nacionals i hem facturat tres milions més del previst pel roaming”, explica en declaracions al Diari el director general de l’operadora, Jordi Nadal. L’any 2018, Andorra Telecom va obtenir un benefici de 20 milions d’euros, que es van convertir en 18,4 després del pagament d’impostos.
Respecte al concepte de les trucades i l’ús de dades en itinerància, Andorra Telecom va ingressar l’any passat 30,5 milions d’euros. S’ha aconseguit un milió menys que el 2018 –es van ingressar 31,7 pel roaming–, però s’havia previst que la caiguda fos de quatre milions d’euros. “Sabem que del negoci del roaming anirem perdent ingressos a poc a poc i el que fem és intentar realitzar les millors negociacions amb les operadores estrangeres i perdre’ls de la manera més paulatina possible”, afegeix Nadal.
Ingressos per la venda d’Avatel
Quant a la venda de la participació a Avatel, el benefici aconseguit finalment és de 13 milions d’euros –no de 16 com s’havia apuntat en un primer moment– un cop descomptats els impostos i les despeses associades al tancament de les operacions de venda. D’aquests 13 milions, 4,5 es dedicaran a digitalitzar el país en els propers anys. Dels 9,5 milions restants, que ara estan en el capítol de reserves, encara no està decidida quina part anirà a capitalitzar el futur fons d’habitatge públicoprivat.
No tot han estat bones notícies en el capítol econòmic, ja que l’empresa ha hagut de desemborsar tres milions d’euros en equipaments que estava previst amortitzar a més llarg termini.
D’altra banda, el pressupost d’enguany no inclou cap despesa ni cap ingrés extraordinari. És a dir, no hi ha previst adquirir participacions d’empreses estrangeres com es va fer en el passat amb Más Móvil i Avatel, ni Andorra Telecom té accions en altres companyies de les quals es pugui desfer. “No hi ha res concret sobre la taula per invertir diners, ni tampoc està previst vendre res aquest exercici”, indica el director de l’operadora.
Quant al benefici previst per a l’exercici en curs, serà de 20 milions d’euros. Andorra Telecom calcula que tant les despeses com els ingressos baixaran de manera poc significativa “perquè oferirem més per menys”. El negoci de les empreses i els clients particulars andorrans es mantindrà en uns 58 milions d’euros, mentre que els ingressos del roaming es reduiran en uns quatre milions respecte als aconseguits el 2019, és a dir, uns 26 milions d’euros.
No comptar amb els 13 milions de la plusvàlua de la venda d’Avatel i la caiguda dels ingressos per la itinerància de veu i dades són els responsables principals de la reducció en 13 milions del benefici que Andorra Telecom tindrà el 2020 respecte a l’any passat.
En el capítol d’ingressos s’ha d’incloure els resultats d’Espic, el contact center d’Andorra Telecom que presta els seus serveis d’atenció telefònica a empreses del país i de l’estranger. Es preveu una facturació d’entre un milió i un milió mig d’euros aquest 2020. L’empresa compta ara mateix amb una cinquantena de treballadors i ha arribat a tenir uns setanta en els moments de màxima activitat del contact center.
COBERTURA FORA DEL PRINCIPAT
El director general d’Andorra Telecom, Jordi Nadal, considera que l’operadora no és responsable del cobrament que fan altres companyies a clients que es connecten a la xarxa andorrana fora del territori del Principat. Nadal recorda que els mòbils a Espanya i França estan configurats per connectar-se a la xarxa del seu país i que només es connecten a estrangeres quan aquests no ofereixen el servei. “És inevitable que la nostra xarxa entri a territori estranger perquè les ones no coneixen de fronteres”, explica, per afegir que “és normal que s’enfadin, però no és culpa nostra”.