Treballadors temporers: 'operació Retorn'

El Govern posa a disposició d’aquest col·lectiu un formulari per agilitzar la repatriació

Treballadors temporers: 'operació Retorn'Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La situació d’inestabilitat per la qual passen els temporers sud-americans que s’han quedat sense feina pel tancament dels dominis esquiables és un dels reptes als quals el Govern pretén donar resposta a conseqüència de l’emergència sanitària mundial. Per aquest motiu, des d’avui el ministeri d’Afers Exteriors ha habilitat una pàgina web en la qual els treballadors estacionals poden omplir un formulari amb l’objectiu d’agilitzar els tràmits de la repatriació.

Tal com va explicar ahir el ministre portaveu, Eric Jover, el sistema permetrà recopilar dades relacionades amb la casuística dels temporers, és a dir, situació de rescissió laboral, condicions d’allotjament, expiració del contracte d’arrendament, caducitat del permís de residència i treball, previsió de retorn al país, compra de bitllets d’avió, etcètera. A més, el ministre va informar que també es donarà resposta a qualsevol dubte a través del correu electrònic info.tramits@govern.ad o a l’adreça creada especialment: temporers@govern.ad.

En aquest sentit, Jover va demanar als afectats que, en la mesura que puguin, “activin com més aviat millor el retorn al seu país”, ja que “tindran més capacitat d’efectuar-lo sense dificultats afegides” tenint en compte “les dificultats creixents de mobilitat internacional”. Així mateix, el ministre va comunicar que el Messenger de la pàgina de Facebook del Govern, mitjançant un xat en directe, estarà operatiu per atendrà els dubtes que puguin tenir els temporers. “L’objectiu és ser el més coneixedors possible de les problemàtiques”, va cloure Jover. Per últim, el ministre va recalcar que el Govern està en contacte amb la xarxa diplomàtica dels països dels temporers.

Més freqüència de vols

D’altra banda, l’ambaixador de l’Argentina a Espanya, Eduardo Michel, va assegurar que estan treballant de manera conjunta amb Aerolíneas Argentinas, l’única companyia que està operant al país llatinoamericà, per augmentar la freqüència de vols. Actualment, segons va afirmar Michel, surt un vol cada dos dies des de Madrid i l’objectiu és anar oferint gradualment una plaça per als més de 2.500 argentins residents a Andorra que volen tornar al seu país d’origen.

“La situació és molt difícil i estem treballant per repatriar-los al més aviat possible”, va sostenir Michel. Amb tot, l’ambaixador va demanar als compatriotes “de quedar-se on són fins que no tinguin el passatge”, ja que Madrid, punt de sortida dels vols, “és la ciutat on hi ha el principal focus de contagi a Espanya”. A més, Michel va recordar que l’ambaixada disposa d’un formulari on s’està classificant l’assignació de places en funció dels criteris patològics i les zones de risc.

ATRAPATS A ANDORRA

La incertesa és el denominador comú entre els temporers que es troben atrapats a Andorra en espera d’un vol que els permeti tornar al seu país d’origen. “Tenia un bitllet amb Norwegian Airlines per al 31 de març però el govern de l’Argentina va decretar no rebre cap vol provinent d’Europa que no sigui d’Aerolíneas Argentinas”, diu el Braian, un temporer que treballava en una botiga de lloguer de material al Pas de la Casa. Malgrat que la seva situació econòmica no és tan precària com la d’altres companys, expressa el neguit per l’absència d’un interlocutor per part de les autoritats consulars del seu país. “T’encomanen omplir un formulari però després no reps cap correu de confirmació. I tampoc et pots posar en contacte amb ells perquè les línies telefòniques estan col·lapsades”, afirma. En el seu cas, l’abrupte acomiadament motivat pel tancament de pistes no va ser tan crític perquè el seu cap va complir les seves obligacions empresarials, a banda que li va proporcionar un allotjament mentre no pugui ser repatriat. Amb tot, en Braian exposa dubtes sobre la seva condició d’immigrant al país, ja que la data de caducitat del permís de residència i treball finalitza el 15 d’abril. La Carolina, una temporera que treballava en un restaurant adjacent a pistes, es troba en una situació econòmica més ofegada. Assegura que el seu contracte vencia a final de mes i que la liquidació que li han donat els seus superiors no s’ajusta als dies restants que ha perdut de feina. Calcula que ha deixat d’ingressar prop de 1.000 euros i sosté que només té estalvis per a un mes, raó per la qual ara mateix té dificultats per comprar un bitllet d’avió que costa uns 700 euros. “Estic intentant ser pacient perquè qualsevol decisió impulsiva et passa factura. Estem tots esperant que es resolgui la situació”, reflexiona. “Fins que no tinguem noves notícies, ara tornar a casa és pràcticament impossible”, sintetitza l’Ailen, una temporera que treballava en un centre termolúdic. La compensació econòmica que ha rebut la titlla “d’insuficient” perquè considera que no tindrà prou recursos per pagar el lloguer a final de mes. En aquest sentit, l’Ailen es planteja, com altres compatriotes seus, anar a viure amb un grup d’amics en un mateix apartament però sense declarar el nombre total d’inquilins. “No és que jo vulgui fer això, però és que no ens ofereixen alternatives a la nostra situació”, declara. Com en el cas del Braian, tenia reservat un vol amb Norwegian Airlines que no arribarà a enlairar-se en la data prevista. Seguint les recomanacions de les autoritats consulars, està intentant bescanviar, sense èxit, el seu bitllet d’avió amb Aerolíneas Argentinas. “Norwegian no està d’acord i el que proposen és retornar-nos els diners perquè els reinvertim en un altre vol de la companyia”, clou amb resignació.

tracking