Govern obre un registre de seguiment per a les persones acomiadades
Eric Jover l'executiu és conscient que hi haurà persones que perdran la feina i s'estudiarà si s'ha seguit el procediment correcte
El ministre portaveu, Eric Jover, ha anunciat la creació d'un registre de seguiment per a les persones que s'han quedat sense feina que permetrà saber "les circumstàncies dels acomiadaments i determinar si han estat correctes". Jover ha ressaltat que el Govern és conscient que tot i la injecció de 200 milions d'euros que es fa amb la llei òmnibus per garantir que les empreses puguin abonar els salaris "ens podem trobar gent que perdi la feina i volen ser especialment amatents" per conèixer com s'han fet els acomiadaments i ha recordat que tots han de ser amb indemnitzacio perquè la normativa que s'aprovarà demà al Consell General estableix que la crisi generada per la Covid-19 no és una causa de força major per suspendre la relació laboral i que es pugui justificar per fer un acomiadament causal basat en aquesta emergència. El registre que activa Govern estarà a la pàgina web treball.ad i també en l'apartat del web que concentra tota la informació de referència sobre la crisi que és govern.ad/covid19.
Eric Jover ha destacat que el Govern continua treballant en diferents escenaris per aplicar les mesures econòmiques i socials que puguin fer falta si l'emergència sanitària es prorroga molt temps i ha precisat que no es planteja regular l'expedient de regulació d'ocupació temporal (ERTO) perquè la voluntat és mantenir els llocs de treball amb les mesures adoptades i no aplicar aquesta mesura per reduir les plantilles. Hi ha afegit que a l'executiu no li preocupa que es puguin acabar les partides de 60 i 70 milions de crèdits tous "perquè són quantitats molt importants i perquè es mantindrien obertes aquestes línies perquè les empreses mantinguin l'activitat" i ha precisat que el termini de retorn d'aquests imports és d'un any prorrogable segons les necessitats dels demandants.
El titular de Finances ha remarcat que moltes de les trucades que arriben al 188 són i seran de dubtes arran del paquet de mesures d'ajut a les empreses i per això demà s'incorpora més personal d'Inspecció i Treball i de Tributs i Fronteres i de la CASS per resoldre les preguntes específiques que s'hi plantegin.
Retorn a Andorra
Jover ha informat que Afers Exteriors treballa amb la xarxa diplomàtica per facilitar el retorn al país de "36 nacionals o residents distribuïts per tots els continents" que s'han vist bloquejats per la suspensió de vols i les restriccions de mobilitat aplicades a la majoria de països i quel'executiu ha rebut la petició de 1.279 temporers que volen ajuda en el procés per tornar als països d'origen. Precisament per a ells serà per als que s'activaran el servei de línies internacionals fins als aeroports que Jover ha explicat que se suspenen perquè no hi ha desplaçaments i només funcionaran quan hi hagi suficient demanda. La disminució de la mobilitat motiva també el canvi en les freqüències horàries del bus exprés que passa a ser de 60 minuts.
Eric Jover ha assenyalat que avui no s'ha iniciat cap expedient per incomplir les restriccions d'aturada d'activitats empresarials però que hi ha 20 inspeccions obertes, quatre obertes per comerç i 16 per la policia.