A primera línia i sense mesures de protecció
Alguns treballadors denuncien que no els proporcionen guants tot i estar en contacte amb gent
La pandèmia pel coronavirus ha aturat gran part de l’activitat econòmica del país, però hi ha professionals que segueixen treballant a primera línia als quals no se’ls proporciona material de protecció. Aquest és el cas del Pere (nom fictici), conductor d’autobús de les línies urbanes d’Andorra, que exposa que “ens han donat per protegir-nos un paquet de mocadors i unes tovalloletes de bebè”. “Estem tot el dia amb l’autobús i no tenim ni mascaretes ni guants”, afegeix. En traslladar la queixa al cap, la resposta va ser: “És el que hi ha.”
El conductor comenta que “si vols guants, te’ls has de comprar tu, i per protegir la distància de seguretat amb els passatgers he hagut de demanar un tros de cinta a un agent de circulació per precintar els seients de davant”. “Si no ha donat positiu cap dels meus companys és un miracle perquè toquem diners, la gent et parla... L’única mesura que estem aplicant és la del 30% de viatgers i perquè els conductors som responsables. El meu cap va dir que si portàvem cinc o sis persones més no passava res però des de la policia em van dir que multen el conductor perquè és el responsable del vehicle”, remarca.
Gabriel Dallerès, de la Cooperativa Interurbana, va indicar que “de moment no agafem mesures més enllà d’adaptar el servei”. I detalla que “no proporcionem guants perquè és més efectiu rentar-se les mans i ja es posa un especial èmfasi en la neteja”. “Alguns conductors han demanat mascaretes i mirarem de proporcionar-les”, apunta. D’altra banda, va explicar que com que s’han reduït les freqüències la plantilla fa més rotacions.
Les altres dues empreses del país que gestionen el transport públic sí que han pres mesures addicionals. Bartumeu Gabriel, director d’Autocars Nadal, que també s’ocupa de la gestió de Directbus, va assegurar que “hem proporcionat mascaretes i guants als conductors actius i només treballen els que no tinguin patologies prèvies ni siguin majors de 60 anys. També fem una neteja a fons cada dia en acabar el servei i hem reduït les freqüències de les interurbanes per ajustar-les a les persones que treballen”. Pel que fa a Directbus, ahir van fer els últims viatges: “Treballarem sota demanda i estem a disposició de Govern de cara als temporers per baixar gent que tingui els permisos corresponents als aeroports. Volem evitar tenir problemes perquè cada vegada hi ha més restriccions en desplaçaments i no ens volem quedar bloquejats a la carretera.”
Andbus, però, sí que mantindrà les línies cap a Barcelona i Tolosa. “Som conscients que és perdre diners perquè es fan viatges amb una o dues persones però així quedem a disposició de la gent que tingui necessitats com els temporers, tenim un mínim de responsabilitat social”, exposa Albert Vinseiro. Pel que fa a les mesures de prevenció, va afirmar que “s’ha implementat el protocol de desinfecció i es triplica la neteja”. Quant als conductors, va remarcar que “dins de cada bus tenen guants i gel hidroalcohòlic per si estan en contacte amb els diners, però són conscients que millor que el gel és aigua i sabó”. Tanmateix, exposa que “els hem dividit en dos grups perquè en cas de contagi es pugui garantir el servei mínim amb un d’ells”.
ALTRES COL·LECTIUS
Els duaners també van denunciar que treballen sense mascaretes ni guants i que aquest fet els posa en risc perquè estan en contacte amb els transportistes que venen d’altres països. Així mateix, els bombers van indicar que si estan equipats és perquè encara queda material de l’epidèmia d’ebola. I, tot i que les ambulàncies estan ben dotades en aquests moments, al principi de l’epidèmia l’única separació que hi havia amb els possibles infectats i el conductor era un tros de cartró.