Legislació
El Comitè Europeu de Drets Socials vol evitar desnonaments a l'hivern
L’informe conclou que no es preveu la prohibició d’expulsar durant aquesta època ni la indemnització en cas d’il·legalitat
El darrer informe publicat pel Comitè Europeu de Drets Socials considera que la llei andorrana no estableix la prohibició de l’expulsió d’inquilins d’un habitatge durant la temporada d’hivern, època de més vulnerabilitat, i que no està demostrat que el dret intern asseguri una indemnització en cas d’expulsió il·legal. Tampoc no avala la remuneració als treballadors que són menors de 18 anys, ja que considera que el salari mínim d’aquests treballadors no és ni just ni equitable, i que les prestacions pagades als aprenents no són suficients.
L’estudi, que es va fer públic ahir i que conclou l’aplicació de diversos articles de la Carta social europea des del 2014 fins a final del 2017, mostra com Andorra compleix gairebé totes les disposicions relacionades amb els drets vinculats als infants, les dones en situació d’embaràs i les persones migrants. Concretament, el país compleix 23 de les 26 disposicions, un fet que el Govern valora amb satisfacció, i assegura que es millora en alguns dels punts respecte d’avaluacions anteriors dutes a terme pel mateix òrgan.
Dubtes sobre l’habitatge
La conformitat de l’informe, pel que fa a la protecció dels drets dels treballadors migrants i de les seves famílies, valora positivament la informació proporcionada als treballadors migrants, la col·laboració entre els serveis socials dels diferents estats, la igualtat en matèria d’impostos i d’accions davant de la justícia, i la transferència de guanys i béns, entre altres. Per altra banda, en relació amb el dret a un habitatge, el comitè assegura que hi ha l’absència d’una regulació específica per protegir persones “amenaçades” amb el desallotjament i que la llei no prohibeix l’expulsió d’inquilins durant la temporada d’hivern. A més, manifesta que no està demostrat que el dret asseguri una indemnització en cas d’expulsió il·legal. El Govern, però, ho justifica al·legant que tots els desnonaments els dicten els òrgans jurisdiccionals i, per tant, no són mai il·legals i que no s’ha donat mai que algú hagués estat expulsat o desnonat sense que els serveis socials del Govern i la Batllia no haguessin pactat un recurs alternatiu. A més, l’executiu assegura que el ministeri d’Afers Socials té previst concloure aquest any amb la Batllia un protocol d’actuació per tal que no es produeixin desnonaments a l’hivern, ni els caps de setmana ni tampoc els dies festius.
Quant als drets dels infants i adolescents, l’informe recull que es compleix la prohibició de treballar pel que fa a menors de 15 anys durant el curs escolar i els menors de 18 anys en activitats perilloses o insalubres, o la prohibició de treballar de nit als joves menors d’edat. De totes maneres, es considera que el salari mínim dels treballadors aprenents no és compatible amb l’article 4.1 de la Carta, que diu que s’ha de rebre una remuneració suficientment justa. En aquest sentit, l’òrgan europeu al·lega que el salari mínim interprofessional és baix, i que si s’aplica la diferència d’entre el 10% i el 20% en un contracte d’aprenent, no es pot considerar que sigui just. Tot i això, el comitè valora els esforços que ha fet l’executiu durant aquests darrers anys per augmentar el salari mínim interprofessional.
A més, també demana que el proper informe proporcioni més dades sobre les mesures previstes pel Govern per reduir la vulnerabilitat dels infants i garantir-ne l’accés a serveis de qualitat, sobretot a l’educació, la salut i l’habitatge. A més, vol més informació sobre les mesures preses per lluitar contra l’assetjament escolar i per garantir la participació dels infants en la presa de decisions en l’àmbit de l’ensenyament, tot i que en l’informe es destaca l’evolució positiva sobre la protecció dels menors.
Finalment, un dels punts que el comitè posa en dubte i del qual n’ajorna la valoració té a veure am la il·legalitat de l’acomiadament durant la baixa de maternitat. En aquest sentit, considera que manca informació per valorar adequadament aquesta disposició de manera positiva o no, ja que en aquest cas es demana informació molt precisa sobre la manera com han estat aplicades aquestes eventuals, tenint a veure amb causes disciplinàries contra alguna treballadora durant el seu embaràs o baixa de maternitat. De totes maneres, l’òrgan avala a favor les llicències de 16 setmanes per maternitat, la prohibició de treballs perillosos o també el temps lliure de què disposen les mares que alleten els fills.