Donar color al gris actual
Cal posar una mica de color a aquesta situació tan dramàtica que estem vivint”. Aquestes són les paraules del dissenyador Pere Moles, que juntament amb el seu company d’equip Tito Farré estan dissenyant uns cartells on es poden veure representades diverses professions que avui dia treballen incansablement per atendre la ciutadania, ja siguin sanitaris, el cos de policia o bé els treballadors dels diferents supermercats. Totes aquestes professions es veuen homenatjades amb unes il·lustracions que porten explícitament el hashtag que s’ha fet viral a nivell mundial #Quedatacasa, cada país amb el seu corresponent idioma.
La idea d’aquests cartells que s’han fet famosos a les xarxes socials tenen una relació directa amb la celebració de la biennal Land Art de l’any 2017 i la pintada gegant a la façana de la fàbrica de la llana d’Escaldes-Engordany del conseller general. Per fer-la es va inspirar en l’Uncle Sam o Oncle Sam, imatge icònica que va personificar els Estats Units a principi del segle XX amb la frase I Want You For The Army (Et vull per a l’Exèrcit). El dissenyador, però, fa tres anys va escriure I want you for culture (et vull per a la cultura). Ara, només mantenint el format del dibuix, característic per tenir la mà dreta amb el dit assenyalant directament cap a la persona, ha inclòs diverses frases que els usuaris de les plataformes digitals han anat proposant. I com no, tots porten una mascareta per protegir-se de la Covid-19. “Estem rebent molta col·laboració a les xarxes que ens proposen diverses frases i professions a il·lustrar, com les persones que ajuden a fer mascaretes desinteressadament o també els periodistes, i el que fem és un triatge de les que ens semblen més curioses”, diu Moles.
En aquests moments ja compta amb una dotzena d’il·lustracions les quals intenta fer cada dia o cada dos dies. “Són moltes hores les que es necessiten i això ho faig en el meu temps lliure, ja que soc a casa treballant igualment”, assegura.
Les frases demanen totes que la gent sigui conscient de la situació que s’està vivint, com també que es respecti i es compleixin les normes de confinament. Per exemple, el conseller general recorda que “Andorra només ens té a nosaltres” o també l’agent de policia que demana a la societat que sigui responsable amb els seus actes.
L’estil es podria considerar que té una relació amb el moviment pop-art, que es caracteritza per pintar coses i fets quotidians fent servir una barreja de colors vius. “Andy Warhol, per exemple, sempre feia servir el mateix objecte i anava canviant els colors”. Així, ha cregut important la necessitat de presentar en totes les il·lustracions el mateix format, però jugant amb la gamma cromàtica i tenir colors vius per poder donar un punt de vida i d’alegria “que és tan necessària en aquests dies”.
Gènere femení o masculí, és indiferent. El dissenyador assegura que no ha volgut fer diferències pel que fa a les professions. De fet diu que, una vegada més, han estat les xarxes socials les que han anat fent suggeriments i que, per exemple, en el cas de la caixera del supermercat, en el cartellet està escrit el nom d’Isabel, que ha servit com a mostra d’agraïment ja que la persona qui va donar la idea d’aquesta il·lustració es deia així.
La seva manera de treballar és a través de l’ordinador, tot i que diu que li estan apareixent propostes perquè les pinti, en faci una impressió, etc., i així poder-ne fer una subhasta o vendre-les per ajudar al fons solidari. Moles, a més, assegura que té alguns esbossos començats, tot i que no estan del tot definits, i que també té alguna idea més pensada. Mentrestant, però, cal esperar per saber quina serà la pròxima professió que es veurà homenatjada.