Els dentistes asseguren les visites urgents però amb límits per la Covid-19
Responen davant d’algunes queixes que atenen tothom via telefònica i en una consulta si cal
Les xarxes socials es feien ressò ahir de la queixa d’algun ciutadà amb afeccions de tipus odontològic i que no havia aconseguit ser visitat per un dentista. Des de l’esclat de la pandèmia que el Col·legi d’Odontòlegs va optar pel tancament de totes les consultes i per establir un nou sistema de guàrdies que prioritza l’atenció telefònica sempre que sigui suficient, i que el pacient no presenti una infecció i un quadre greu de dolor que requereixi una consulta física. La presidenta de l’entitat, Celine Diet, va explicar que un dentista atén les consultes telefòniques i que s’hi fa un filtratge perquè “no té sentit que es vulgui protegir la gent d’aquest virus i que hi hagi 80 dentistes oberts”. En aquest sentit,va indicar que s’ha de valorar “el risc-benefici per al pacient” perquè en la consulta de l’odontòleg hi pot haver possibilitat de contagi. “Hi ha risc de propagació, usem aerosols, estem molt en contacte amb els pacients, es tracta de protegir-los”, va indicar l’odontòloga. El professional que atén la consulta telefònica dirimeix si es pot resoldre subministrant medicació a la persona o si efectivament cal que el pacient acudeixi a la consulta de guàrdia operativa aquell dia. Diet assegura que es fa seguiment en els casos que la medicació receptada no resol el problema i cal finalment acudir a la consulta del professional perquè avaluï la persona.
“Estem atenent tothom, ens podem equivocar, sí, però també ens estem adaptant a aquesta situació. A tall d’exemple, la responsable del col·legi va assegurar que després d’un cap de setmana sense consultes, ahir havien superat les 60 i “s’han visitat pacients”. Una de les queixes difoses via xarxes era d’una persona amb un problema amb l’ortodòncia, que no es considerava urgent. Avui hi haurà un ortodontista de guàrdia per poder resoldre les situacions més problemàtiques. Afirmen, però, que la paralització d’un tractament com és una ortodòncia no causa un problema urgent, en tot cas, farà que l’evolució sigui més lenta. Des del col·legi s’insisteix que es van adaptant a la situació a mesura que evoluciona. “El que volem és intentar buscar un sistema amb el mínim de consultes i el màxim de servei”, va afirmar la seva presidenta.
Tots els odontòlegs que visiten pacients d’urgència estan protegits amb mascaretes FFP2, que els va subministrar el ministeri de Salut. Encara així, Celine Diet insisteix que “no farem córrer cap risc a un pacient, la gent quan li ho expliques ho entén”.