Argentina afirma que el vol d'Air France mai va estar autoritzat

Eric Jover diu que l’executiu tenia la confirmació d’Air France per fer aquest transport aeri

Argentina afirma que el vol d'Air France mai va estar autoritzatFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El vol que s’estava operant entre Govern i Ski Andorra, amb Air France, i que havia de sortir de Tolosa, no tenia el permís especial que ha de concedir l’Aviació Civil argentina per tal de poder aterrar a l’aeroport d’Ezeiza de la capital del país. Així ho ha pogut saber el Diari de fonts properes al consolat del país llatinoamericà a Barcelona. Les mateixes fonts van afirmar que “el Govern d’Andorra sap de les limitacions que hi ha a l’espai aeri argentí des del 12 de març; tots els vols que no estiguin operats per Aerolíneas Argentinas han de demanar un permís especial que atorga l’ANAC (Agencia Nacional de Aviación Civil)”. El ministre portaveu, però va dir que Air France els havia confirmat que tenia tots els permisos.

Una de les principals crítiques que es fan al Govern i a Ski Andorra des d’aquestes mateixes fonts és que “ho van preparar tot i no van tenir en compte un requisit que fa un mes que està en coneixement de tothom, que és un Decret de Necessitat i Urgència. I a més a més, des de l’ambaixada argentina a Madrid es va informar d’aquesta situació”.

Cal recordar que la primera restricció de l’espai aeri argentí, que només permetia entrar al país vols operats per la companyia nacional Aerolíneas Argentinas, és del passat 12 de març i que té una vigència de 30 dies; tanmateix, aquesta limitació imposada pel decret és prorrogable com també preveu el text. A aquesta prohibició, cal sumar-hi el tancament total que va decretar el president Alberto Fernández tres dies després.

En aquest sentit, cal recordar que alguns dels temporers que tenien vols comprats amb altres companyies, n’havien adquirit de nous amb Aerolíneas Argentinas, en els dies que van anar d’una mesura a una altra; aquests, també han estat cancel·lats sense data. Una de les persones afectades per aquesta mesura va explicar al Diari que ella tenia un vol amb la companyia nacional per al proper 16 d’abril, i que li havien cancel·lat amb una posterior reprogramació per al 25 de maig. Però li van dir que aquesta reprogramació s’havia fet amb caràcter automàtic i que ningú li podia garantir que el seu vol, finalment, s’acabés operant en aquella data o si hi hauria avançaments o endarreriments.

El preu dels vols

Un altre dels problemes amb què es troben els temporers, arran dels decrets de restricció de l’espai aeri argentí i que només es pugui volar amb Aerolíneas Argentinas, és el preu dels vols. Una de les queixes que més han formulat és que els preus de la companyia són molt més cars que el de les altres línies aèries que fins ara operaven vols entre Europa i Sud-amèrica com Ibèria, Level o Air Europa.

Així doncs les diferències de preu acaben resultant cabdals en aquesta situació, i és que mentre un vol operat per Ibèria pot estar entre els 400 i els 800 euros, en funció de l’antelació amb què s’hagi comprat, un per a les mateixes dates amb Aerolíneas Argentinas se’n va fins als 1.200; més del doble en algun dels casos i agafant com a referència de sortida l’aeroport de Barcelona. Aquesta comparativa succeeix també amb altres companyies que operen el mateix tipus de vols com poden ser Level o LATAM.

Una altra de les problemàtiques en aquest sentit és la impossibilitat amb què els temporers es troben de poder endossar els bitllets que tenen en altres companyies, i que han estat cancel·lats, a Aerolinias Argentinas.

No obstant això, una altra de les alternatives és volar des de Madrid. Els vols que opera Aerolíneas Argentinas des de la capital d’Espanya registren uns preus que són gairebé la meitat de les tarifes marcades a l’aeroport del Prat. Però aquí cal sumar-hi els costos de viatjar fins a Madrid, que no són els mateixos que anar fins a Barcelona, i la possibilitat que les combinacions de transport i els horaris no acabin coincidint i obliguin a fer-hi nit. Sigui com sigui, els problemes per tornar a l’Argentina també són econòmics i es demana que la companyia nacional ajusti preus.

EL GOVERN ARGENTÍ NOMÉS REPATRIARÀ 700 PERSONES CADA DIA

Dies després d’anunciar el tancament de les fronteres totalment, el president argentí, Alberto Fernández, va decidir flexibilitzar lleugerament les mesures per tal que, mica en mica, els seus nacionals que es trobaven repartits per més d’una desena de països poguessin tornar. Prèviament, ja s’havia decretat que només la companyia nacional, Aerolíneas Argentinas, fos l’única amb permisos per tal d’operar vols. En aquest sentit, fonts properes al consolat argentí de Barcelona, van explicar que només es repatriarien 700 persones al dia, independentment de l’origen que aquestes tinguessin. És a dir, entre tots els vols que opera al dia Aerolíneas Argentinas arreu del món, no es podria superar aquesta xifra. Així doncs, el pla de repatriacions ideat per Alberto Fernández començarà dilluns a veure la llum i l’avió escollit per a fer aquests viatges serà un Airbus 330, amb capacitat per a 270 persones. Un altre dels condicionants que s’ha imposat en aquests vols és que només la meitat, és a dir 350 persones, poden provenir de països que estiguin en situació de risc per coronavirus. Això vol dir gran part dels països asiàtics, els de l’Europa Occidental i els Estats Units. A partir d’aquí, i sota les estrictes directrius del govern argentí, la companyia Aerolíneas Argentinas està muntant un cronograma mundial per tal de fer els vols de les repatriacions. Segons ha pogut saber el Diari, el primer esborrany del cronograma d’Aerolíneas Argentinas té dos vols previstos durant el mes d’abril, amb sortida des de Madrid, per tal de repatriar argentins que es trobin a Andorra. Les dates que s’estimen són l’11 i el 15 d’abril, entremig d’altres que sortirien de Punta Cana, Miami o Sao Paulo. Aquests vols, segons les mateixes fonts, tindrien uns preus més assequibles per tal de poder facilitar les repatriacions. D'altra banda, fonts de la companyia aèria van explicar que tota la informació que sortiria respecte als vols es faria a través de les xarxes socials de la companyia. No està clar encara el criteri amb què s'ompliran aquests vols.

tracking