Quan el teletreball va fer eclosió
Sí, treballar des de casa és possible. És la lliçó apresa a corre-cuita per tal de fer funcionar i alhora garantir el distanciament social en administracions, parapúbliques, empreses de serveis essencials o les que poden seguir operant tot i el confinament.
Cada dia i des de ja fa tres setmanes les llars que connecten amb la roda de premsa diària del ministre de Salut són testimonis de com es teletreballa. El ministre, confinat, segueix al capdavant de la gestió sanitària de la pandèmia i n’informa puntualment des de casa seva. El treball a distància no s’ha inventat ara però, a la pràctica, no s’havia extès. El Govern tot just es plantejava regular-ho. A la CASS o a FEDA tenien previst desenvolupar-ho durant aquest 2020, fins que es va decretar el confinament i va ser necessari accelerar-ho. “Ara hi ha més de la meitat de la plantilla treballant des de casa i l’altra està a la seu”, explica el director de Comunicació de la Seguretat Social, David Caubet. Les bases tècniques ja es tenien per poder treballar en “remot” perquè el departament de sistemes d’informació ja ho feia per garantir la continuïtat d’una operativa (volants, cotitzacions, baixes, altes) que està activa les 24 hores, tots els dies de l’any, però calia ampliar-ho a tothom. I això s’ha fet amb un sistema que permet accedir al treballador al seu propi ordinador des de casa, garantint, a més, que només té accés a la informació que necessita per fer la seva tasca. S’han creat grups de WhatsApp per coordinar-se i s’usa la plataforma Zoom per fer reunions, i així també es va fer el darrer consell d’administració.
A FEDA també comptaven amb eines per fer teletreball però “orientades al col·lectiu de direcció, de comandaments”i també als serveis informàtics, que fan guàrdies per poder intervenir davant incidències, fins que la necessitat de deixar empleats a casa “ens va venir de sobte”, explica el director de mitjans corporatius de l’empresa, Miquel Galera. El que ha fet la companyia elèctrica ha estat ampliar els permissos per accedir a aquestes eines tècniques a més treballadors i també s’han adquirit i subministrat portàtils. Així que feines “de facturació, finances, administració s’estan fent des de casa”. “Estem fet un entrenament en vivo”, exposa Galera pels plans que tenia la companyia d’impulsar una política de teletreball.
A Assegur “tenim el cent per cent de la plantilla treballant remotament”, explica Iago Galindo, responsable tècnic de la companyia. L’asseguradora tenia la tecnologia per fer possible aquest salt, que es va complementar amb la compra d’alguns ordinadors per a treballadors, i “en dos o tres dies vam poder ser operatius al cent per cent”. Amb el client els canals de comunicació són mail, app, telèfon o WhatsApp. I per a les reunions usen una altra plataforma popular aquests dies, el Teams de Microsoft. Galindo augura que “no m’estranyaria que algunes d’aquestes pràctiques hagin vingut per quedar-se”.
Aquests dies els comuns també han adaptat el seu funcionament a la quarentena, amb sessions de consell o juntes de govern a distància. Andorra la Vella, que tampoc tenia regulat el teletreball, manté al comú un equip mínim encapçalat per la cònsol, Conxita Marsol . L’atenció al públic ha reduït l’horari i s’accepten tràmits urgents, hi ha serveis mínims de recursos humans i també de l’àrea social, que està fent suport a col·lectius febles com ara la gent gran pel confinament. I, sobre el terreny, serveis essencials com ara higiene i circulació.
DES DE ZOOM A COM TELETREBALLAR
A la Cambra de Comerç estan garantint la formació a distància a través de webinars. També el contingut s’ha adaptat al confinament i aquesta darrera setmana, per exemple, se n’impartia una sobre la plataforma Zoom, que ha fet fortuna durant aquesta crisi. Un dia abans de fer-la, explicava la cap de formació de la Cambra, Stella Canturri, tenia 200 inscrits. Aquesta setmana un nou webinar explicarà com treballar des de casa i com gestionar temps i espais.