Els empresaris carreguen contra la “complexitat administrativa”
Gairebé la meitat dels enquestats per la Cambra de Comerç afirma que l’excessiva burocràcia els ha fet perdre competitivitat
Gairebé la meitat dels empresaris que han contestat l’enquesta monogràfica sobre la complexitat administrativa realitzada per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis en el marc de l’enquesta de conjuntura del segon semestre del 2019 considera que l’excés de burocràcia els ha fet perdre competitivitat econòmica. A la pregunta “la càrrega i la complexitat dels tràmits administratius afecta la competitivitat de la seva empresa?”, un 46% dels 419 negocis dels sectors de la indústria, la construcció, el comerç al detall i l’hoteleria que han participat en l’enquesta van respondre afirmativament.
Per sectors d’activitat, l’hoteleria concentra el percentatge més elevat d’empreses que pateixen una pèrdua de competitivitat a causa de la complexitat administrativa (el 56,8%), seguit de prop per la construcció (el 55%). Segons s’assenyala des de la Cambra de Comerç, aquest resultat “és en part esperable”, ja que l’hoteleria és un dels sectors més sotmesos a la competitivitat exterior i, a més, tant aquest com el de la construcció suporten en major mesura els efectes de la regulació en matèria d’immigració i de seguretat i salut en el treball.
Tot i que la regulació i la complexitat administrativa afecten comparativament una mica menys la indústria i el sector minorista, quatre de cada deu empreses consideren que la càrrega dels tràmits administratius limita, en major o menor mesura, la seva competitivitat.
Grans i mitjanes empreses
L’enquesta de la Cambra també posa en relleu que els efectes negatius sobre els nivells de competitivitat són més evidents en les empreses de mida mitjana i gran que no pas entre les de dimensions més petites. Un 52,9% de les empreses de més de deu empleats diuen veure perjudicada la seva competitivitat a causa de la complexitat administrativa. Un percentatge que s’enfila fins al 60,7% si només es tenen en compte les empreses que ocupen de 26 a 100 treballadors. En el cas de les microempreses (fins a 5 treballadors) i petites empreses (de 6 a 10 treballadors) aquest percentatge es redueix fins al 42,3% i el 47,8%, respectivament.
D’altra banda, segons l’estudi de la Cambra de Comerç, el 64,8% de les empreses enquestades considera les seves relacions amb les administracions públiques de complexes a molt complexes, mentre que el 35,2% restant les considera poc complexes. La major complexitat administrativa es dona en la gestió dels impostos i tributs, seguida de les tramitacions de permisos d’immigració i de les gestions vinculades amb la seguretat, riscos i medi ambient.
Les empreses també destaquen la dificultat de les gestions relacionades amb la tramitació de llicències i permisos, els tràmits vinculats amb el Registre de Comerç i de Societats, les relacions amb la justícia i les sol·licituds d’ajuts i subvencions. Finalment, les empreses també consideren complicades les gestions relacionades amb la inversió estrangera, però comparativament menys que les altres.
Preguntades per si entre els anys 2017 i 2019 s’ha notat una reducció del nombre de tràmits davant les administracions públiques, gairebé vuit de cada deu empreses, en concret el 78,9%, afirmen que no han notat una reducció i només el 21,1% que sí que l’ha apreciat.
De les empreses que han notat una reducció de tràmits els últims tres anys, tres quartes parts assenyalen que les seves relacions amb la CASS han millorat. El 54,7% ha apreciat una disminució dels tràmits amb el Govern i el 47,7% ha experimentat una relació més àgil amb els comuns.
MÉS AGILITZACIÓ I MÉS SIMPLIFICACIÓ
Les empreses que han respost a l’enquesta de la Cambra de Comerç demanen a les administracions públiques agilitzar la tramitació electrònica universal, més coordinació entre administracions i simplificar formularis. En el primer cas ho demanen perquè és una mesura necessària i prioritària com a solució als excessos de les càrregues administratives i per reduir els costos que comporten. En el segon cas les empreses demanen unificar criteris de petició d’informació entre les administracions i crear una plataforma que centralitzi tots els tràmits, que sigui àgil i senzilla.