pandèmia mundial

Reobertura d'alguns sectors amb incertesa pel futur

La construcció demana ajuda al Govern i als comuns per assegurar el futur del sector amb “polítiques territorials i inversió pública”

Serraller de la construccióFernando Galindo

Creat:

Actualitzat:

La segona fase de represa de l’activitat econòmica es va posar en marxa ahir i el sentiment generalitzat va ser de realisme. Tant empreses com treballadors tenien ganes de tornar a l’activitat i, tot i que la mesura va ser “molt ben rebuda” entre tots, des dels despatxos són conscients que els esperen mesos complicats i incerts. En aquest sentit, la gerent de l’Associació de Contractistes d’Obra d’Andorra (Acoda), Mònica Dalmau, va indicar que “venen temps difícils i en som conscients, és difícil fer una valoració immediata d’aquest impacte perquè és una crisi evolutiva i hem de veure com es va desencadenant tot i la repercussió en tots els àmbits”. Tot i això, va afirmar que, en termes generals, “la feina la tenim ara però en un futur demanem al Govern i als comuns que ens ajudin amb les polítiques territorials i que s’inverteixi des del sector públic”.

En aquesta línia, des de Jogar, Juan Garcia va confessar que “no som optimistes del retorn a l’activitat perquè els particulars ens han aturat les obres i tenen por perquè no estan treballant o els han fet un ERTO”. Amb tot, però, va afirmar que “creiem que amb el que tenim en marxa podrem anar salvant el negoci”. A peu d’obra, les mascaretes i els guants han guanyat protagonisme alhora que s’intenta mantenir el distanciament, una tasca impossible en alguns treballs concrets: “No es pot, hi ha tasques on hem d’estar l’un al costat de l’altre, però portem mascaretes i guants.” A més, segons va especificar Dalmau, “les empreses han hagut de replanificar els treballs perquè s’han de complir noves premisses i s’han reorganitzat amb torns i horaris diferents”.

Captar sensacions

El sector de l’automòbil també va arrencar ahir i el president de l’Agència d’Importadors de Vehicles d’Andorra, Carles Sansa, va comentar que encara és d’hora per fer valoracions i va afegir que “en 24 o 48 hores ha estat complicat fer protocols de prevenció de riscos amb les companyies durant el cap de setmana. Avui [ahir per al lector] el més important era captar sensacions perquè algun taller sí que ha estat de guàrdia i tenia alguna cosa preparada però tot és molt recent”. Quant a perspectives va assegurar que “optimisme quant a xifra de negoci no n’hi ha, però com abans comencem a transmetre confiança abans es recuperarà el consum”.

Des de Toyota, Òscar Rufas va exposar que l’activitat està “molt parada” i que han hagut d’aplicar un ERTO al 75% de la plantilla. “Ha afectat molt tenir el taller parat dos mesos, hem fet guàrdies molt puntuals”, va confessar. En relació amb el futur, va explicar que “m’agradaria ser optimista però depenem de les fronteres perquè si a la gent no li cal el cotxe per marxar, malament”. A l’altra cara de la moneda, Robert Martí, del taller RM3, va declarar que “la feina ens surt per les orelles”. “Teníem feines endarrerides i hi ha gent que no sap viure sense cotxe, també n’hi ha que ara no poden engegar-lo. La gent estava pendent de quan obríem”, va especificar. Amb tot, es va mostrar preocupat pels cobraments de les factures “perquè abans ja tenies problemes i si la gent s’ha quedat sense feina o li han aplicat un ERTO la cosa es complica”. Quant a la protecció, en tots els casos van explicar que han reduït l’aforament i instal·lat mampares a banda de l’ús de mascaretes, guants i gel hidroalcohòlic.

En total, unes 3.400 persones va reprendre l’activitat econòmica ahir. Una reincorporació que, segons va indicar el ministre portaveu, Eric Jover, en roda de premsa, va tenir un impacte en la mobilitat interna, que va augmentar un 23% respecte a la setmana passada i que a hores d’ara representaria una reducció del 41% en comparació amb les dades de l’any passat. Una dada “lògica per la represa de més activitats econòmiques”, va valorar, per afegir que a partir d’ara serà més habitual veure gent i vehicles. Així mateix, va indicar que en el servei de guarda es preveu passar dels 40 als 70 infants.

ELS ERTO AFECTEN MÉS DE 6600 TREBALLADORS

Les suspensions temporals de contractes de treball i les reduccions de jornada afecten ja 6.684 treballadors. Així ho va explicar ahir el ministre portaveu, Eric Jover, qui va detallar que el Govern ha rebut sol·licituds de 660 empreses del país per aplicar les noves mesures disponibles amb la segona Llei òmnibus: 5.387 per fer suspensions temporals de contractes de treball i 1.297 reduccions de jornada laboral. Segons va indicar Jover, les empreses que s’han acollit a l’ERTO han aplicat aquesta mesura a un 80% de la plantilla mentre que el 20% d’aquesta treballa al 100%. Pel que fa a la incidència d’aquesta mesura en les diferents activitats econòmiques, el ministre va afirmar que “durant els pròxims dies anirem donant més dades sobre quins sectors d’activitat són els més tocats i si hi ha diferències o no”. Amb tot, però, va remarcar que tenen el convenciment que “podrem estalviar-nos nombrosos acomiadaments i evitar un problema social”.

Reobertura d'alguns sectors amb incertesa pel futur

Reobertura d'alguns sectors amb incertesa pel futur

tracking