pandèmia mundial
Afers Socials crea un dispositiu per alliberar famílies de discapacitats
El servei atén cinc usuaris i els auxiliars donen suport en els passejos i per fer els deures
Afers Socials ha arrencat un dispositiu per alliberar les famílies de persones amb una discapacitat greu. Així ho explica Raquel Guardia, cap d’àrea de Promoció a l’Autonomia Personal del ministeri, que indica que “hem creat un suport a domicili perquè les passejades les puguin fer amb algun professional i que hi hagi un auxiliar que els pugui ajudar a fer els deures i així cobrir una hora o dues al dia”. Guardia exposa que van decidir crear aquest servei arran de diverses trucades de famílies “que necessiten desconnectar cinc minuts del fill perquè en casos de discapacitats greus es fa molt difícil tenir la persona a casa les 24 hores”.
El suport va arrencar dilluns i a hores d’ara hi ha cinc famílies inscrites. La iniciativa va néixer de la col·laboració entre Afers Socials, Educació i la Fundació Nostra Senyora de Meritxell. En aquest sentit, Guardia assegura que des de la seva àrea estan treballant per assegurar que totes les persones amb diversitat funcional rebin el suport de les escoles i exercicis per part de fisioterapeutes, logopedes i educadors. “Tenen el mateix suport que a l’escola perquè en persones amb discapacitat és molt important mantenir els vincles”, precisa.
D’altra banda, Guardia comenta que des que va començar la pandèmia han treballat per fer més fàcil la vida de les persones discapacitades i de la gent gran: “Setmanalment truquem a les persones més vulnerables per l’estat de salut, a les que estan soles i a persones discapacitades per explicar-los les mesures de protecció que s’han de seguir i les rodes de premsa. També vam treballar perquè les persones amb TEA o malalties mentals poguessin sortir al carrer i vam elaborar una llista de recomanacions amb lectura fàcil i pictogrames.” Quant als tests d’anticossos, va detallar que s’han posat en contacte amb les entitats per fer les proves a domicili en el cas de les persones amb problemes de mobilitat.
LES ALTRES ÀREES
La coordinadora d’Atenció a Persones i Famílies, Judith Delgado, subratlla que la manera de funcionar ha canviat: “Abans fèiem entrevistes en tots els casos i ara fem les entrevistes per telèfon, ens envien la documentació per correu... Només es fan entrevistes cara a cara si la situació ho justifica.” En aquesta línia, destaca que “els casos no urgents s’espaien en el temps per donar cabuda a tot el volum de gent que s’ha quedat sense feina o que té altres problemes”. I afegeix que “hi ha molta feina i persones que no tenen recursos o coneixements tecnològics i ens hem d’adaptar”.
Altrament, Montserrat Gil, cap d’àrea de Serveis Sociosanitaris, especifica que s’han organitzat en tres equips: atenció als casos positius, reforç de l’atenció domiciliària i reforç als establiments hotelers que acullen padrins. D’altra banda, explica que “moltes famílies s’han fet càrrec de la gent gran i això ens descongestiona l’atenció del dia a dia, fet que ens permet donar suport als usuaris del centre de dia per ajudar en les higienes, revisar la medicació, acompanyar les persones que viuen soles i donar suport en els àpats”. Respecte al nombre d’usuaris que atenen, expressa que ara es fan càrrec de 100 famílies i tenen 23 casos nous.