pandèmia mundial
Un estudi d'Esade vol dividir Europa en regions 'free' per salvar el turisme
Es permetria viatjar els seus ciutadans a les zones considerades lliures de la Covid-19
El Centre de Polítiques Econòmiques EsadeEcPol, situat al campus d’Esade a Madrid, es considera a si mateix un think tank independent i interdisciplinari, compromès amb l’excel·lència i especialitzat en l’impuls de les reformes i la millora de les polítiques econòmiques a Espanya. La seva missió, assenyalen al lloc web, és l’articulació d’espais transversals de consens per impulsar polítiques públiques basades en l’evidència. I des que va esclatar la crisi sanitària, ara ja també econòmica, provocada pel coronavirus ha emès una sèrie d’informes relacionats amb les conseqüències de la pandèmia, el darrer dels quals proposa una estratègia per salvar el turisme.
Els autors de la proposta, Miquel Oliu-Barton (professor associat de Matemàtiques de la Universitat de París-Dauphine) i Bary Pradelski (professor associat d’Economia de l’Institut Oxford-Man), parteixen del fet que molts estats membres de la Unió Europea han posat en marxa els seus plans de desconfinament per regions. I que a mesura que la incidència del virus vagi disminuint, la mobilitat entre aquestes regions s’anirà normalitzant, seguint una estratègia de zones verdes.
L’estudi proposa elevar aquest plantejament en l’àmbit de la Unió Europea i també de països de l’espai Schengen que no pertanyen al club de Brussel·les i també d’altres com seria el cas d’Andorra. Un Estat que l’estudi considera ara mateix com una zona que encara no està lliure de la malaltia.
“La idea és senzilla: permetre la mobilitat de persones entre les zones verdes de diferents països europeus a través d’una xarxa de regions certificada per les institucions comunitàries”, assenyalen, per afegir que “ben articulada i amb suficients garanties, aquesta proposta podria salvar la temporada turística d’estiu al sud d’Europa, mitigant així els enormes costos econòmics que el tancament al turisme internacional pot suposar per a aquests països”.
Tots dos insisteixen en el fet que “ens enfrontem a un estiu negre per al turisme, amb enormes limitacions per realitzar viatges internacionals”. Aquestes restriccions en els desplaçaments “perjudicaran encara més” les economies ja molt afeblides dels països de sud d’Europa perquè depenen del turisme molt més que les dels països de nord. A més dels seus efectes directes sobre el PIB, “això pot debilitar també els fràgils equilibris dins de la UE i posar en perill el seu futur”.
Es basen en l’estratègia de desconfinament de França, Espanya i Itàlia, que consisteix a desconnectar diferents zones geogràfiques prohibint els desplaçaments innecessaris etiquetant cada regió amb el color vermell (si el virus no està controlat) o verd (si està sota control), per tal d’evitar la propagació de virus pel territori i poder reiniciar l’activitat econòmica a una escala més local quan sigui segur fer-ho.
“És extremament important que els indicadors que permetin determinar si una zona és verda o vermella siguin fiables”, diuen. Per això, tant aquests indicadors, com les mesures sanitàries i les restriccions de mobilitat que impliquen aquestes etiquetes, “hauran de ser definides per les autoritats sanitàries competents”.
El treball proposa elevar aquest plantejament de zonificació a escala paneuropea. Si una regió és considerada segura per una autoritat europea comuna, se li atorgaria l’etiqueta verda UE i es podria viatjar entre aquestes zones verdes amb la mateixa garantia de seguretat que entre zones verdes d’un mateix país.
Les zones verdes entrarien a formar part de la xarxa certificada de zones verdes, que creixeria a mesura que progressi la contenció de virus. “Permetre els viatges entre zones verdes pot ajudar a salvar el sector turístic i, molt probablement, a millorar la viabilitat econòmica de diversos països europeus”, indiquen, per afegir que cal deixar clar que “els viatges i el turisme són segurs”.